Stel als zorginstelling een verbeterplan op omtrent de leefkwaliteit en houdt bewoners op de hoogt door vorderingen te vermelden in een krantje. Met zo’n plan in de hand ben je voortdurend bezig de kwaliteit van leven en zorg te monitoren. (De Bieslandhof)
Zelf aan de slag met thuis voelen en naastenbeleid
* Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, de betrokkenheid van naasten stimuleren
Lees verder
* Zorgschouwen ter verbetering van het woon- en leefklimaat in zorglocaties
* Train de Trainer in Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, een opleiding voor medewerkers
* Clienten Vertegenwoordigen, het samenspel tussen de zorgorganisatie en cliëntenraad op naastenbeleid en thuis voelen
Nieuwsbrief
Zoeken
Zorgvisite op de kaart!
Klik op de kaart voor het overzicht van alle afgelegde zorgvisites door het hele land.
Lees verderZorgvisite tip
- Reageer als management op waarderingen van cliënten en naasten op websites, bijvoorbeeld Zorgkaart Nederland. Zo straal je uit de mensen die reageren serieus te nemen.
- Schrijf een jaarlijkse ‘ouderen innovatie/uitvinders prijsvraag’ uit. Deze prijsvraag moet zich op de industrie en op de opleidingen industriële vormgeving etc. richten om vooral de praktische/ materiële/tastbare resultaten te krijgen m.b.t. koken en eten.
- Stel wasmachines voor eigen gebruik beschikbaar (Zorgvisite De Wietel).
- Motiveer bewoners beter op hun gezondheid te letten, door te ‘gamen’ met elkaar. De recente verkenning Play On. Serious gaming voor nieuwe generatie senioren laat zien dat ‘gamificatie’, de koppeling van spelelementen aan het echte leven, aantoonbaar effectief is voor gedragsverandering bij ouderen. (ICT) – 20 oktober 2011
- Houd als mantelzorgondersteuner een inloopspreekuur voor familie, vrienden, buren en andere naasten. Informeer en communiceer het inloopspreekuur met een foldertje (zoals bij Orbis St. Odilia en St. Jansgeleen) en vermeld het op de website. (Naasten en ICT) - 17 december 2012