Geef op afdelingen of bij woongroepen aan welk personeel aan de betreffende afdeling of woongroep verbonden is (een portrettengalerij). Zet dat ook op de website. Laat zien wie er op welk moment aanwezig zijn met in/uit bordjes. Naasten weten dan als zij met iemand willen praten tot wie zij zich kunnen richten.
Zelf aan de slag met thuis voelen en naastenbeleid
* Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, de betrokkenheid van naasten stimuleren
Lees verder
* Zorgschouwen ter verbetering van het woon- en leefklimaat in zorglocaties
* Train de Trainer in Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, een opleiding voor medewerkers
* Clienten Vertegenwoordigen, het samenspel tussen de zorgorganisatie en cliëntenraad op naastenbeleid en thuis voelen
Nieuwsbrief
Zoeken
Zorgvisite op de kaart!
Klik op de kaart voor het overzicht van alle afgelegde zorgvisites door het hele land.
Lees verderZorgvisite tip
- Bezoekers hebben vaak onvermoede kwaliteiten. Vraag ze er naar en maak gebruik van de talenten en hobby’s van naasten. Voorbeelden: groene handen hebben, het leuk vinden om te koken of taarten te bakken, mooi kunnen zingen of muziek kunnen maken, graag iets willen organiseren.
- Een ruime liftdeur die uitkomt in de woonkamer. Een vondst om zo de slaapkamers op de eerste en eventueel hogere etages, direct makkelijk in de huiskamer te laten uitkomen! (Jonkerszorg, Hoogwoud)
- Organiseer als Vriendenstichting van het huis een loterij, zoals Aafje’s Vriendenstichting doet. De stichting zamelt o.a. via de verkoop van loten geld in voor leuke dingen voor de bewoners van Aafje. (Ondersteunende functies) - 10 augustus 2012
- Zorg als huis voor een brochure met inrichtingstips voor zowel de eigen kamer als de gezamenlijke woonkamers. Wees duidelijk of het huis gekozen heeft voor variatie naar verschillende leefstijlen, interesses en inkomensmogelijkheden, of voor ongedifferentieerd samenwonen in groepen.
- Bied op je website informatie die toegesneden is op de behoeften vanuit de cliënten en hun familie. Gebruik in plaats van zorg- en administratief jargon, toegankelijke en begrijpelijke taal die de cliënten en hun naasten in een emancipatorische positie brengt. (ICT en Naasten) – 6 oktober 2011