Naasten die op bezoek komen hebben een eigen rol. Meer tijd en aandacht van naasten ontlast de zorgverleners, zodat zij hun werk met meer ‘rust’ kunnen doen en taken kunnen oppakken die nu blijven liggen. Regelmatige bezoekers moeten dus gekoesterd worden. Zorg er als huis voor dat naasten zich welkom weten en zich er thuis kunnen voelen.
Zelf aan de slag met thuis voelen en naastenbeleid
* Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, de betrokkenheid van naasten stimuleren
Lees verder
* Zorgschouwen ter verbetering van het woon- en leefklimaat in zorglocaties
* Train de Trainer in Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, een opleiding voor medewerkers
* Clienten Vertegenwoordigen, het samenspel tussen de zorgorganisatie en cliëntenraad op naastenbeleid en thuis voelen
Nieuwsbrief
Zoeken
Zorgvisite op de kaart!
Klik op de kaart voor het overzicht van alle afgelegde zorgvisites door het hele land.
Lees verderZorgvisite tip
- Bossen bloemen op gemeenschappelijke tafels waarvan bewoners zelf bossen kunnen maken om hun woning mee op te fleuren geven kleur aan het huis. (Tip van het Huis, 't Huis aan de Poel, Amstelveen)
- De medewerkers van Bartholomeus Gasthuis, inclusief de directie, hebben hun werkplek op de tweede verdieping tussen de appartementen en woongroepen in. (tip uit thuis Voelen gids) Je houdt feeling met de mensen voor wie je werkt en de “kostbare begane grond kun je maximaal inzetten voor de bewoners.
- Maak zichtbaar voor bewoners, naasten en omgeving welke functies, voorzieningen en activiteiten het huis heeft en organiseert. En maak duidelijk van welke voorzieningen en activiteiten ook buurtbewoners gebruik kunnen maken. Denk aan een nieuwsbrief, informatiebord, posters etc.
- Houd als verpleeghuisarts open spreekuren in huis en maak die aan de naasten bekend.
- Laat bewoners op uw website vertellen hoe het is om te wonen in uw woonzorgcentrum of verzorgingshuis. (Tip van Zorgvisite, De Aa, Breukelen)