Bied bewoners de mogelijkheid “een mobiele telefoon in bruikleen te krijgen als ze op stap gaan, zodat ze gemakkelijk contact op kunnen nemen met het zorgcentrum of iemand van de familie, als ze bijvoorbeeld pech krijgen onderweg”. (Zorgvisite De Wietel)
Zelf aan de slag met thuis voelen en naastenbeleid
* Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, de betrokkenheid van naasten stimuleren
Lees verder
* Zorgschouwen ter verbetering van het woon- en leefklimaat in zorglocaties
* Train de Trainer in Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, een opleiding voor medewerkers
* Clienten Vertegenwoordigen, het samenspel tussen de zorgorganisatie en cliëntenraad op naastenbeleid en thuis voelen
Nieuwsbrief
Zoeken
Zorgvisite op de kaart!
Klik op de kaart voor het overzicht van alle afgelegde zorgvisites door het hele land.
Lees verderZorgvisite tip
- Let er in cafés en restaurants op dat er geruime tijd warme maaltijden verkrijgbaar zijn. (Woonzorgcentrum Steenvoorde)
- Stel een medewerkster wijkontwikkeling aan, die mogelijkheden onderzoekt om het huis verder open te stellen voor buurtbewoners (Tip van het Huis, Humanitas, Deventer)
- Creëer een beschermde tuin zodat bewoners ook zonder begeleiding buiten kunnen ontspannen en bewegen (Tip van Zorgvisite, De Koekkoek, Veenendaal)
- Maak zichtbaar voor bewoners, naasten en omgeving welke functies, voorzieningen en activiteiten het huis heeft en organiseert. En maak duidelijk van welke voorzieningen en activiteiten ook buurtbewoners gebruik kunnen maken. Denk aan een nieuwsbrief, informatiebord, posters etc.
- Een placemat met de foto van de bewoner erop en een inschuifmapje voor informatie over de menu/dieet wensen van de bewoner, zijn eetgewoonten en eetproblemen maakt het mogelijk dat regelmatige bezoekers kunnen helpen bij het eten van de bewoners. En/of leer naasten hoe met de risico’s van slikproblemen om te gaan.