Schaf driewielfietsen aan en organiseer een oefendag met en door de buurt. Op deze manier blijven bewoners veilig in beweging en worden ouderen die er benieuwd naar zijn en eens willen oefenen, uitgenodigd. (Het Verblijf) – 30 mei 2012
Zelf aan de slag met thuis voelen en naastenbeleid
* Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, de betrokkenheid van naasten stimuleren
Lees verder
* Zorgschouwen ter verbetering van het woon- en leefklimaat in zorglocaties
* Train de Trainer in Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, een opleiding voor medewerkers
* Clienten Vertegenwoordigen, het samenspel tussen de zorgorganisatie en cliëntenraad op naastenbeleid en thuis voelen
Nieuwsbrief
Zoeken
Zorgvisite op de kaart!
Klik op de kaart voor het overzicht van alle afgelegde zorgvisites door het hele land.
Lees verderZorgvisite tip
- Maak altijd een afspraak voor een vervolggesprek (enkele weken na de intake) om dingen die in eerste instantie zijn blijven liggen of niet geheel zijn begrepen, of waar men tegenop gelopen is, alsnog te kunnen bespreken en verhelderen.
- Wees ondernemend: dank adverteerders en donateurs voor hun ondersteuning door vermelding op een bordje of, zoals De Herbergier doet, op een bedrijfsauto. (Ondersteunende Functies) – 11 augustus 2011
- Met de goed gedoseerde en toegankelijke informatie is de website van Bartholomeus Gasthuis wat ons betreft een website waar menig zorginstelling een voorbeeld aan kan nemen.
- Een levensalbum kan voor bewoners met dementie een belangrijk houvast bieden. In zo’n album zijn de belangrijkste momenten van het leven opgetekend. Het bevat onderdelen als: mijn tijd als baby, mijn jeugd in het gezin en op school, mijn verlovingstijd, mijn bruiloft, de huizen waar ik in gewoond heb, mijn kinderen, mijn vakanties. Maak het album samen met het dementerende familielid en begin ermee in het beginstadium van dementie.
- Formuleer de behoefte, het doel en de daaruit voortvloeiende handeling zo specifiek mogelijk in het zorgleefplan, zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan. Dat schept helderheid voor de naasten, maar zeker ook voor de verzorgenden en de organisatie.