Een gespreide leeftijdssamenstelling met ook jongeren
ouderen bevordert de zelfredzaamheid en mogelijkheid van zelfbeheer.
Zelf aan de slag met thuis voelen en naastenbeleid
* Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, de betrokkenheid van naasten stimuleren
Lees verder
* Zorgschouwen ter verbetering van het woon- en leefklimaat in zorglocaties
* Train de Trainer in Houd de Naaste Vast en Thuis Voelen agenda, een opleiding voor medewerkers
* Clienten Vertegenwoordigen, het samenspel tussen de zorgorganisatie en cliëntenraad op naastenbeleid en thuis voelen
Nieuwsbrief
Zoeken
Zorgvisite op de kaart!
Klik op de kaart voor het overzicht van alle afgelegde zorgvisites door het hele land.
Lees verderZorgvisite tip
- Maak altijd een afspraak voor een vervolggesprek (enkele weken na de intake) om dingen die in eerste instantie zijn blijven liggen of niet geheel zijn begrepen, of waar men tegenop gelopen is, alsnog te kunnen bespreken en verhelderen.
- Gebruik sociale media om naasten bij de zorg te betrekken. Meld bv. activiteiten via twitter en maak een youtube filmpje van het huis. Klik hier voor 4 tips van Vilans voor het gebruik van sociale media. (ICT en naasten) - 5 april 2012
- Bied bewoners de mogelijkheid “een mobiele telefoon in bruikleen te krijgen als ze op stap gaan, zodat ze gemakkelijk contact op kunnen nemen met het zorgcentrum of iemand van de familie, als ze bijvoorbeeld pech krijgen onderweg”. (Zorgvisite De Wietel)
- Een placemat met de foto van de bewoner erop en een inschuifmapje voor informatie over de menu/dieet wensen van de bewoner, zijn eetgewoonten en eetproblemen maakt het mogelijk dat regelmatige bezoekers kunnen helpen bij het eten van de bewoners. En/of leer naasten hoe met de risico’s van slikproblemen om te gaan.
- Peil bij bewoners wat zij van de inrichting vinden: zijn ze erop uitgegekeken? Wat zouden zij graag zijn in de gangen? (Tip van het Huis, Hoge Veld, Den Haag)