Er valt in de verpleeghuizen nog veel te verbeteren aan informatie- en communicatie technologie. Dat geldt richting de verzorgenden in het directe contact met de bewoners, alsook in het leggen van contact met de naasten.
Draag zorg voor perfecte ICT faciliteiten op de afdelingen en woongroepen. Zorg voor gebruiksvriendelijke ICT voor de verzorgenden om hun zorgactiviteiten veel beter te laten verlopen, maar ontwikkel vooral ook ICT voor de bewoners en hun naasten.
Laat telecom haar maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en WIFI uitrollen over de hele verpleeghuissector.
Stel aan verzorgenden een handcomputertje beschikbaar die zowel de registratieverplichtingen vereenvoudigt als de informatie oproept per persoon. De gebruiksvriendelijkheid daarvan dient voorop te staan, zodat door middel van foto’s de bewoners kunnen worden opgeroepen en door middel van icoontjes de handelingen kunnen worden geregistreerd.
Zorg voor pc’s in de woongroepruimten met informatie maar ook met allerlei andere digitale hulpmiddelen.
Geef naasten toegang tot gedeelten van het intranet van de organisatie. Introduceer Skype in de verpleeghuizen voor direct contact tussen de naasten en bewoners.
Gebruik email om naasten steeds up to date te informeren over het wel en wee van de bewoner en zijn nieuwe leefomgeving. Het opzetten van een naastenhyves, vergemakkelijkt de communicatie tussen naasten onderling en met de medewerkers
Bied op je website informatie die toegesneden is op de behoeften vanuit de cliënten en hun familie. Gebruik in plaats van zorg- en administratief jargon, toegankelijke en begrijpelijke taal die de cliënten en hun naasten in een emancipatorische positie brengt. (ICT en Naasten) – 6 oktober 2011 Motiveer bewoners beter op hun gezondheid te letten, door te ‘gamen’ met elkaar. De recente verkenning Play On. Serious gaming voor nieuwe generatie senioren laat zien dat ‘gamificatie’, de koppeling van spelelementen aan het echte leven, aantoonbaar effectief is voor gedragsverandering bij ouderen. (ICT) – 20 oktober 2011 Streep de term mantelzorger uit je woordenboek en spreek over naasten of familie. Je wordt met zo’n term geïnstitutionaliseerd. ('t Reijgersbosch, mei 2013) Plaats op de website, naast informatie voor medewerkers en vrijwilligers, gegevens en informatie voor verwanten. Creëer een aparte button/pagina waar naasten terecht kunnen met vragen en opmerkingen. (ICT en naasten) – 17 november 2011 Doe onderzoek onder cliënten naar de mate van tevredenheid over het wonen en het leven in het huis en plaats de uitslag op de website. (ICT en naasten) – 1 december 2011 Gebruik een online agenda, waar naasten afspraken kunnen maken om samen hun dierbare te ondersteunen. Een goed voorbeeld is het initiatief Helpjemee.nl, opgezet door Cliëntenbelang Amsterdam en het Platform Mantelzorg Amsterdam. (ICT en Naasten) - 15 december 2011 Plaats op de website hoe je als bewoner en/of naaste schade kunt claimen bij de zorgorganisatie, inclusief de te downloaden formulieren ervoor. (ICT en naasten) - 9 maart 2012 Gebruik sociale media om naasten bij de zorg te betrekken. Meld bv. activiteiten via twitter en maak een youtube filmpje van het huis. Klik hier voor 4 tips van Vilans voor het gebruik van sociale media. (ICT en naasten) - 5 april 2012Maak een duidelijke contact button op de website. (Woonzorgcentrum Raffy)
Doe een oproep als zorginstelling om de instelling te waarderen, bijvoorbeeld op Zorgkaart Nederland. (Verpleeghuis Het Gasthuis) Zorg voor aansluiting op WIFI voor bewoners en bezoekers. Dat mag in deze tijd toch niet meer ontbreken. (Woonzorgcentrum Steenvoorde) Zorg ervoor dat informatie omtrent de capaciteit van het verpleeg- verzorgingshuis, eventuele aanleunwoningen en bijbehorende wachttijden ter plaatste is. Evenals informatie over activiteiten en een digitaal nieuwsbericht. (Woonzorgcentrum Steenvoorde) Zet de maandelijkse actviteitenkalender ook op de website, zo kunnen bezoekers van te voren ook bekijken wat er te doen is op de dag dat ze langskomen. (Woonzorgcentrum Steenvoorde) Zorg voor een kabelkrant of TV in de publiek toegankelijke ruimtes die bezoekers van informatie voorziet. (Woonzorgcentrum Steenvoorde) Stel als zorginstelling een verbeterplan op omtrent de leefkwaliteit en houdt bewoners op de hoogt door vorderingen te vermelden in een krantje. Met zo’n plan in de hand ben je voortdurend bezig de kwaliteit van leven en zorg te monitoren. (De Bieslandhof) Een toegankelijke locatiemanager staat voor een openhartige opstelling, vermelding van de locatiemanager op de website maakt het eveneens makkelijker om contact te leggen. (De Bieslandhof) Reageer als zorginstelling op uiterst negatieve waarderingen op websites om beide zijdes van een situatie te belichten. (De Bieslandhof) Zet een te downloaden plattegrond op de website van alle etages en afdelingen van het huis. Hierdoor krijgen toekomstige bewoners een aardig beeld van waar ze komen te wonen. (Tip van het Huis, Verpleeghuis Nebo) Plattegronden van het huis of een filmpje met een virtuele rondleiding door het huis zijn goede toevoegingen op de website van zorginstellingen. (Zorgvisite Tip, Wijndaelercentrum) Zet een informatieboekje ook op de website, zo is de informatie ten alle tijd beschikbaar. (Zorgvisite Tip, 't Huis op de Waard) Maak, naast de inlogfunctie voor medewerkers, een aparte inlogfunctie op de website voor familie en bewoners. Een soort familienet waar iedereen up-to-date wordt gehouden. (Zorgvisite Tip, 't Huis op de Waard) Website met touchscreens is makkelijk in gebruik Maak je website ook als app beschikbaar.