Contrasten

Contrasten
3.5

Westerkim
Zaaiersstraat 1
2151 CK Nieuw Vennep
info@pcsoh.nl 
Tel.: 0252-623623
www.pscoh.nl 

Zorgcentrum Westerkim maakt onderdeel uit van PCSOH, een protestant christelijke zorgorganisatie die verpleging, verzorging en aanvullende diensten biedt in de Haarlemmermeer. Naast de Westerkim exploiteert PSCOH ook zorgcentrum Horizon in Hoofddorp. 

Contrasten

IMG_2589
3,5 THe kopje 

Oei. We resetten even. De gebouwen waar we tegenaan lopen, zijn wel enorme blokkendozen

En jammer: geen balkonnetje te zien. En toch ergens op deze negen verdiepingen tellende gebouwen moeten zich 36 woonzorgplaatsen bevinden voor mensen met dementie (4×9). Na nogmaals kijken menen we ze te ontwaren, gelet op de gelijksoortige gordijnen en lichtpunten.  

Omgekeerde wereld 

Voor we ons oordeel nu direct al vellen spreken we onszelf toe: we gaan eerst ons rondje om het huis maken en daarna ervaren hoe het binnen is. Het rondje om het huis kan ons niet bekoren. Het is de beleving van een zondagmiddag in Buitenveldert die Toren A en Toren B bij ons oproept.
IMG_2544
Toren C van het tv-programma ontbreekt er nog net aan.   

We begrijpen dat PCSOH de gebouwen van woningcorporatie IJmere huurt, waarin inbegrepen de 36 woonzorgplaatsen en de algemene ruimtes voor bijvoorbeeld restaurant en ontvangst. De overige ruimtes en appartementen verhuurt IJmere zelfstandig aan 65-plussers. Deze bewoners kunnen wel van de diensten van PCSOH gebruik maken. In deze constructie zien wij eens te meer hoe weinig er vanuit de behoeften van de mensen die er gebruik van moeten maken, gebouwd wordt. Terwijl een schoolvoorbeeld aan de voeten ligt: namelijk een hofje met aanleunwoningen, voorzien van een personal touch en buitenruimte en waarvan de geneugten voor de bewoners binnen handbereik liggen.
IMG_2551
Oh, wat gunnen wij dit de ouderen die voor hun frisse neus, bewegingsvrijheid en het maken van contact met de voor hen steeds kleiner wordende wereld om zich heen, al zo afhankelijk zijn.  

Deuren naar buiten op onlogische plaatsen 

We speuren naar buitendeuren op de begane grond. We zien in een uithoek een deur naar buiten vanuit het restaurant die op niks uitkomt… Bij de ingang van Westerkim zien we een terras langs een uitspringende laagbouw, waarin het restaurant zich bevindt. We verschillen van mening over de ‘aardigheid’ van de buitenbanken,
IMG_2563 IMG_2559
maar we zijn eensgezind van mening dat het echt heel gek is dat er vanuit het restaurant geen fijne openslaande terrasdeuren zijn. Je moet altijd een eind omlopen via de hoofdingang om het terras te bereiken. Later horen we van medewerkers dat zij die openslaande deuren ook heel graag gerealiseerd zouden zien, zeker nu de binnen entree en het restaurant zo mooi gerenoveerd en ingericht zijn.  “Maar ja, dat is IJmere en daarnaast ook wel een centenkwestie.” 

Hup PCSOH, onmiddellijk in gesprek met IJmere hierover. En start desnoods een inzamelingsactie in Nieuw Vennep: ‘Open buitendeuren voor onze ouderen’. TIP van ZORGVISITE. Dat moet ons inziens aanslaan als PCSOH op haar website schrijft dat elke Nieuw Venneper Westerkim wel kent en dat de onderlinge betrokkenheid groot is. Kijk alleen maar naar het aantal vrijwilligers: 100! 

Ook de luttele appartementen voor zelfstandig wonende senioren op de begane grond kennen geen deur naar buiten, waardoor de in onze Amsterdamse ogen zo ruim bemeten buitenruimte van weinig waarde is voor welk mens dan ook. Het proefondervindelijke onderzoek naar de waarde voor honden, laten we wijselijk achterwege, gelet op onze recente ervaringen in Bergen op Zoom.  

Verademing 

Snel naar binnen. Ook hier happen we eerst even naar adem.
IMG_2562 IMG_2565
Het is wel een donkere verstopte entree. En de hier aanwezige sluis is een donkerbruin niets.
IMG_2585
Zijn het practical jokes? Want daarna kan het contrast met waar we vervolgens terecht komen niet groter zijn. De ontvangstruimte biedt een frisse aanblik met comfortabele bank,
IMG_2583
mooi gedecoreerde liften
IMG_2582
met foto’s van ‘oud’ Nieuw Vennep, met frisse bloembakken
IMG_2567 IMG_2571
en de doorloop naar vernieuwde restaurant. We zien natuurlijk het bloemetje op het toilet. Een beetje aangeklede toiletruimte vinden wij altijd een pré, getuige ook onze THe-blik ‘Toilet Maken’ op de website van Waardigheid en Trots. 

Een geanimeerde indruk 

De stoelen in het restaurant zitten uiterst comfortabel. Een grote groep ouderen zit rond een tafel, om gezamenlijk iets te gaan doen en wordt van koffie en koek voorzien door een tweetal vrijwilligers.
IMG_2578 IMG_2574
Rond een andere tafel zit een groepje ouderen ansichtkaarten te maken. Het maakt allemaal een geanimeerde indruk. De nieuwe keuken voor kleine hapjes is nog niet helemaal op gang, maar daar wordt aan gewerkt. De warme maaltijden worden dagelijks verzorgd door het andere huis van de PCSOH, Horizon.
IMG_2580
De koffie die wij geserveerd krijgen uit het nieuw aangeschafte koffiezetapparaat smaakt ons in elk geval goed.  

We vergeven voor het moment de karren die we toch in gangen ontwaren, of het onduidelijke aan- en afwezigheidsbord (van wie? Bewoners, medewerkers of vrijwilligers?) en de nog wat verweesde kasten.
IMG_2588 IMG_2570
Wordt vast nog opgepakt, want als we de in het restaurant zo begeesterd sprekende medewerkster horen, mogen we aannemen dat er nog veel meer gaat veranderen. De wensen en inzichten zijn er. Op het moment dat wij er zijn worden puntjes op de i gezet voor de officiële opening van het gerenoveerde deel van het gebouw dat later die week zal plaatsvinden.  

Etaleer ontspanningszaken 

Het winkeltje is met een rolluik gesloten. Erbij staat een folderrek.
IMG_2587
Volgens ons kan dat meer in het oog en ook veel meer gevuld met andere zaken dan alleen zorg. We herhalen het nog maar eens, geef informatie over muziek- en andere voorstellingen die er dichtbij te beleven zijn, over exposities in de buurt, bewegen voor ouderen en andere zaken ter ontspanning. TIP van ZORGVISITE. 

We zien binnen weinig bewegwijzering. En over wat je buiten het huis kunt doen treffen we al helemaal geen informatie. Wellicht is het gesneden koek voor de bewoners en hun bezoek, maar wij zagen in geen velden of wegen een winkel of iets anders. Een wandelroute op papier langs winkels, een koffieplek en door een park kan voor bezoek van buiten een stimulans zijn om met een bewoner de buitenlucht in te gaan. TIP van ZORGVISITE. 

Website check 

Voor een kleine organisatie als PCSOH is de website gewoonweg aardig. We vallen er vooral voor omdat onder het kopje ‘PCSOH, Hier staan we voor’ zo keurig helder de personeelsbezetting vanuit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg voor de PCSOH-locaties staat opgeschreven. TIP van het HUIS. Dat PCSOH aangeeft amper van uitzendkrachten gebruik te hoeven maken zegt wel iets over de ziel van de organisatie, net als het grote aantal vrijwilligers.   

Kortom, wij verlaten Westerkim na de eerste schok die we bij aankomst ervoeren met een vertrouwensvol gemoed. 

Zorgvisite afgelegd april 2018 

Copyright Dames THe, Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse, Zorgvisite, Stichting Thuis Voelen en Publicarea  

2 Responses to “Contrasten”

  1. Dames THe schreef:

    Via de e-mail ontvingen de Dames THe dit bericht van Erik Zwart:

    Heel leuk dat de theetantes onze locatie Westerkim hebben bezocht. Herkenbaar verhaal. Heel goed juist dat er vanuit hen met een onafhankelijke blik wordt rond gekeken: we hebben nu eenmaal altijd last van onze eigen blinde vlekken. Ik volg hun artikelen dan ook altijd met veel plezier. Succes met deze uitstekende serie en jullie zijn altijd welkom, ook op onze locatie Horizon in Hoofddorp!

    Met vriendelijke groet,

    Erik Zwart,

    bestuurder PCSOH

  2. Marjan Jansen.Bloem schreef:

    Ik ben werkzaam in Westerkim, op één van de 4 etages van kleinschalig wonen. Met veel nieuwsgierigheid heb ik jullie verslag van het bezoek aan onze locatie gelezen. Het doet mij deugd dat jullie uiteindelijk toch positief eindigen. Graag wil ik reageren op 2 van jullie opmerkingen, namelijk: Jullie zien weinig bewegwijzering, ooit hingen er bordjes, met van alles, maar die moesten verwijderd worden want dat was betuttelend.
    Informatie over wandelroute, plek om een kopje koffie te drinken etc. is vorige maand als tip de maandelijkse
    nieuwsbrief gepubliceerd. Ook de activiteiten agenda staat daar elke maand in.

Geef een antwoord