Stichting De Koperhorst
Paladijnenweg 275
3813 KA Amersfoort
Tel.: 033-4726214
Email: info@koperhorst.nl
www.koperhorst.nl
Leven in De Koperhorst
4 THekopjes
De Koperhorst pronkte al een tijdje op ons geheime lijstje van woonzorglocaties na een ontvangen suggestie om dit huis met een bezoekje te vereren. Na een eerste scan van de website wisten we het al zeker. We moesten ernaar toe. Bovendien is De Koperhorst één van de laatste der woonzorg Mohikanen die zelfstandig 110 (en 59) seniorenwoningen, 10 riante herstelzorg/logement appartementen en 5 afdelingen voor 8 personen kleinschalig wonen voor mensen met dementie exploiteert en als centrum voor de wijk functioneert.
We steken de loftrompet op de website
Meestal sluiten we onze recensie af met onze observaties over de website van de bezochte zorgorganisatie. Dit maal draaien we de zaken om. De website van De Koperhorst is klasse. Al eerder viel het ons op dat vooral stand alone woonzorgcentra beschikken over uitstekende websites en verbaasden wij ons erover dat juist de kleine organisaties dit zo goed voor elkaar weten te krijgen. Welnu De Koperhorst spant op dit gebied echt de kroon. Het begint al bij de homepage. In de kijker springen meteen de activiteiten van de dag, waaraan gekoppeld de daaropvolgende dagen en het menu van de dag en de daarop volgende dagen. Verder tal van heldere video’s te beginnen met de filosofie en werkwijze van De Koperhorst, persoonlijk toegelicht door de bestuurder en een teamleider. Daarnaast hebben alle onderdelen van De Koperhorst hun eigen video waardoor je als buitenstaander een heel leuk en voor zover wij kunnen beoordelen waarheidsgetrouw beeld krijgt, mede omdat bewoners en familieleden zelf aan het woord komen. Ook twittert De Koperhorst en is er een banner met alle ontvangen keurmerken. Wat verder opvalt: een prijslijst voor welke dienst dan ook. Dit zou verplicht moeten worden gesteld. TIP van het HUIS.
En als iets in zijn basis al zo aansprekend is, dan hebben wij natuurlijk nog wel iets op te merken waarmee De Koperhorst haar voordeel kan doen. Dat is: zet de plattegronden van de appartementen en het kleinschalig wonen, die wel in de leuke papieren folders staan op de website, maak duidelijk wat naar ervaring de wachttijd zal zijn. Nu staat alleen het aantal wachtenden voor bv het kleinschalig wonen voor mensen met dementie genoemd, maar die informatie geeft geen houvast. En geef meer e-mailadressen. TIP van ZORGVISITE.
Zorg voor een vrolijk makende entree
We denken aan de bewoners op deze snikhete dag als wij ons er al toe moeten zetten uit de van airco voorziene auto te stappen. De aanrij entree
kan ons niet bekoren met zijn vuilcontainers en bakken.
Er staat wel een gezellige geraniumbak bij de entree
tot het gebouw, maar de sluis is, zoals zo vaak geen vrolijkmaker.
Donkere vloerbedekking en een wand met alle keurmerken,
maar geen ‘hartelijk welkom bord’ en geen persoonlijk woord van de zorgorganisatie of wat dies meer zij.
Gelukkig lopen we door de sluis barrière, een lichte ontvangstruimte binnen, die ook voor bewoners een ontmoetingspunt zal zijn gelet op de plaats van alle brievenbussen.
We worden nostalgisch van het poppenhuis en het retro orgel.
De strategie van de politiek mag wel zijn eerst het zuur (sluis) dan het zoet (binnen de ontvangst), maar bij een zorgorganisatie vinden wij dat niet passen. We drentelen behoorlijk door de ruimte, maar niemand kijkt op of om naar ons. Wij vinden dat natuurlijk prima. Op de begane grond links achter de ontvangst balie zijn appartementen. In de kronkelende binnen gangen
kun je leuk verstoppertje spelen, ook door alle leuke hoekjes en bankoplossingen. Er is veel zorg besteed aan het portaaltje en de voordeur van elk appartement, met bijvoorbeeld een nisje,
een gluurraampje, lichtblauwe deuren etc.
Je kunt het eigentijds retro noemen, wij kregen het er een beetje benauwd vanwege de donkerte, de sombere muren en de stilte om ons heen.
We vragen ons af hoe bewoners dit beleven. Of komt het door de tropische temperaturen, die vandaag heersen?
Van de 87 medewerkers zijn er 68 afwezig
Het aan-en afwezigheidsbord dat we zien hangen overtreft bijna alle eerdere borden die we tot nu toe tegen kwamen. Van de 87 namen die er op staan zijn er zijn er 68 afwezig op een gewone doordeweekse middag medio september… Wat voor beeld mag dit wel geven??
Volop leven in de brouwerij
Rechts achter de ontvangstbalie zijn twee grote ruimtes waarvan in de eerste het een leven van jewelste is. Er wordt gesjoeld, gekletst; hier zit leven in de brouwerij. Bij de bar haasten wij ons om een verkoelend drankje te bestellen. Er is ook een ijs verkooppunt, maar verder zien wij geen aanbod van gebak of hartige versnaperingen. Daarentegen is het winkeltje waarop je meteen oog hebt nog open en daar is van alles te verkrijgen.
Vers koken op locatie door eigen kok
De bar is verbonden aan een enorm restaurant. Lekker veel ramen aan meerdere kanten en aan de tuinzijde.
Het is weliswaar overduidelijk een restaurant van een zorginstelling, maar van een keurige soort. En ja hoor, ook bij deze zelfstandige zorgorganisatie: men kookt nog zelf! Het onderstreept maar weer eens dat het gewoon kan en dat elke zorgorganisatie die het zelf koken de deur uit heeft gedaan, ras op zijn schreden zou moeten terug keren. TIP van ZORGVISITE. We prezen al bij de website dat het menu meteen de eyecatcher is. TIP van het HUIS. Nadere beschouwing leert dat er zeer gevarieerd en voor ieder wat wils wordt gekookt, zelfs gerechten waarvan wij het bestaan niet kennen zoals de Monica Cocktail. En er staat bijvoorbeeld heek met courgette op, toch ook geen alledaagse combinatie. We nemen het menu voor de komende weken extra onder de loep omdat in een gesprek met een echtpaar dat er woont, geklaagd werd over het eentonige menu, met altijd maar weer doperwtjes en worteltjes. Wij zien over een periode van twee weken evenwel slechts een keer worteltjes als groente op het menu staan. We zijn minder enthousiast over het feit dat er altijd tussen de middag warm wordt gegeten. Kom op zorgsector, de cao is allang veranderd om het mogelijk te maken ’s avonds een warme maaltijd op tafel te zetten. Je moet er toch zelf ook niet aan denken om twaalf uur al aan de warme dis te zitten? TIP van ZORGVISITE.
Enorm fijne tuin, driekwart om het gebouw
Op deze warme dag mag De Koperhorst zich helemaal gelukkig weten met de prachtige tuin met de vele lommerrijke hoekjes, waarin verkoeling en afzondering kan worden gezocht. Op een mooie plaats staan ook wat bewegingstoestellen. We zien de bewoners en hun gasten er goed gebruik van maken.
Keuken, koks en bewoners verbinden
Als we nog verder naar rechts door struinen treffen we de keuken ver weggestopt achterin in het gebouw. Ook dat hadden we liever anders gezien.
Laat de koks in het zicht hun kookkunsten verrichten; heerlijk om naar te kijken en de geuren mee te beleven en wie weet worden de bewoners zelf enthousiast een handje mee te helpen. TIP van ZORGVISITE.
Kantoorruimten op begane grond…
We komen nu in een soort van nieuwbouwvleugel.
Hè, wat vervelend, de kantoren op de begane grond met direct toegang tot de buitenruimte. En waar is dan toch het kleinschalig wonen voor mensen met dementie? Die blijken in deze nieuwbouwvleugel erboven te zijn op de tweede, derde en vierde etage. We zoeken en zoeken naar hun buitenruimte, zien wel een terrasbalkon op de eerste verdieping, maar hoe komt men daar?
Dan mag uit de video op de website wel blijken dat de filosofie van de Koperhorst is: bewegingsvrijheid voor mensen met dementie en geen gesloten deuren, maar als dan de situering van de woongroepen van mensen met dementie een obstakel vormt voor het halen van een frisse neus dan verheffen wij het Dames THe-vingertje. We hopen maar dat we het verkeerd hebben.
Gelukkig is de Koperwiek, de dagopvang een oase van gezelligheid en buitenruimte, inclusief de kruidentuin en de huispoes.
Wikken en wegen
We hinken zelf op twee gedachten van heel erg goed (de website, de buitentuin, het eten, de retro elementen) tot hm (de gangen, de instellingselementen en de buitenruimte voor pg).
We neigen naar vier THE kopjes omdat we alle vertrouwen hebben in De Koperhorst en hun inzet voor de cliënten er hun persoonlijk leven fijn voor te kunnen zetten.
Zorgvisite afgelegd september 2016
Copyright Dames THe, Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse, Publicarea
via de e-mail ontvingen de Dames THe de volgende correctie vanuit de Koperhorst:
Bij ons, in de Koperhorst, is het al jaar en dag het gebruik dat men zijn eigen bed mee neemt vanuit huis, evenals beddengoed, dekbedden of dekens.
Als de zorgverlening er echt om vraagt gaan we in overleg met familie maar dan nog houdt men zijn eigen dekbed/dekens en linnengoed.
Wij leveren dus ook geen nachtkastjes en als het niet gewenst is, ook geen kasten.
Met vriendelijke groet,
Irene Vriens
Bestuurder
In reactie op onze Zorgvisite ontvingen wij bericht van Robert Sakkers, facilitair manager van De Koperhorst:
“Allereerst hartelijk dank voor de vooral positieve terugkoppeling over de Koperhorst en uiteraard de tips
Graag wil ik in een eerste reactie even een paar puntje kwijt die verkeerd geïnterpreteerd zijn namelijk:
· Stukje 87 medewerkers zijn er 68 afwezig : dit zijn namelijk onze BHV ers die op dat moment van de dag in huis waren(we hebben namelijk meer dan 200 medewerkers waar van er 87 jaarlijks bhv geschoold worden en waarvan er op dat tijdstip dus 19 in huis waren)
· Keuken en koks zij staan in het restaurant de maaltijd uit te scheppen tijdens het eetmoment dus niet helemaal ui het zicht(verder zeker eens wat betreft positie keuken etc.)
· Stukje mensen met dementie over de buitenruimte: aan het eind van de gang met kantoren zitten 3 ruimte met dagbehandeling en een besloten tuin met terras hier zit ook een lift die gebruikt word door alle groepen 3e,4e,5e,6e,7e, kleinschalig wonen om naar de tuin beneden te komen(kleine nuancering van
het stukje)
hoop dat u bovenstaande punten nog kan aanpassen in u recensie
a.s. maandag bespreken we in het MT u positieve stukje over de Koperhorst waar diverse bruikbare tips in staan .
Met vriendelijke groet,
Robert Sakkers
Facilitair manager”
Hartelijk bedankt voor de snelle reactie! Wij hebben besloten de bovenstaande punten niet aan te passen in het stuk, omdat ons beleid is dat wij geen aanpassingen doen die wij niet kunnen opmaken tijdens ons bezoek.