Ruijschenbergh

Ruijschenbergh
4

De zorginstelling voorbij

Ruijschenbergh
Julianastraat 2
5421 DB Gemert
Tel: 0492-348111
Fax: 0492-348521
info@zorgboog.nl
www.zorgboog.nl

Klik op de afbeelding voor de zorgvisite in pdf.
 

  • Ontmoeting van alle generaties
  • Iedereen een buitendeurbel (TIP)
  • Een openbaar plantsoen dat naadloos aansluit, met liefde voor de doelgroep (TIP)
  • Glazen liftdeuren (TIP)
  • Restaurant mist de openheid van de rest van het gebouw
  • Loketachtige uitstraling met beperkt aanbod grand café
  • Het ene na het andere doorkijkje
  • Mooi en met hart en ziel geïntegreerd kleinschalig wonen
  • De binnengang is een natuurlijk buitendeel van het kleinschalig wonen
  • De website mag meer inhoudelijk en met gevoel

De dames THe bezoeken Ruijschenbergh dat aan de rand van het pittoreske centrum van Gemert gesitueerd is. Geen toevoeging erbij van woonzorgcentrum of wat dan ook, zoals we meestal aantreffen. Nee, hier betreden we een compleet multifunctioneel zorggebouw. Gezondheidscentrum Pallissade en De Zorgboog geven hier gezamenlijk invulling aan een  pallet van zorgfuncties. Prettig wonen van ouderen in alle soorten en maten wordt hier gefaciliteerd. Koop, sociale huur en dure huur gaan samen in één gebouw, waarin tegelijkertijd ruimte is voor kleinschalig wonen voor mensen met dementie.

Ontmoeting van alle generaties
De ontmoeting van alle generaties maakt De Zorgboog werkelijk waar, want het met smaak en speels ingerichte gezondheidscentrum De Palissade herbergt zowel een huisartsenpraktijk als 12 specialistische poliklinieken, waaronder verloskunde en gynaecologie. Op één van de glazen buitenwanden is door een kunstenaar de geschiedenis op het raam gekalligrafeerd, waaraan De Palissade zijn naam ontleend.

Iedereen een buitendeurbel
De entree van Ruijschenbergh is bescheiden, maar duidelijk. Een helder en mooi geproportioneerd metalen bord geeft buiten op de stoep al aan wat we er binnen kunnen aantreffen. TIP De straat heeft niets speciaals, maar kent wel continu bestemmingsverkeer, waardoor het gebouw niet geïsoleerd staat. Aan de straatkant, evenals aan de andere kanten van het gebouw zien we in- en uitpandige balkons, die af te lezen aan de inrichting, goed gebruikt worden: er staan stoelen en vogelhuisjes en dergelijke. Buiten ook een bellenblok voor alle appartementen en een bel voor elk huis van de kleinschalige woningen. TIP

Een openbaar plantsoen dat naadloos aansluit, met liefde voor de doelgroep
Binnen sta je meteen in een hoge slanke hal, waar je je van alle kanten, mede door de prettige lichtinval en door de reuring van de thuiszorgwinkel en het grand café, welkom voelt.

Dat wordt versterkt door de aantrekkingskracht van het prachtige openbare plantsoen, waaraan het gebouw aan de achterzijde grenst en dat in de verte uitkijkt op het gemeentehuis. Geen onbestemde bosjes, maar gazons met voor jong en oud aantrekkelijke bewegingsapparaten, fraaie beplantingen en wandelpaden. De deur naar dit plantsoen gaat als je ervoor staat, direct open.  TIP
 

Glazen liftdeuren
Een lift in het midden van de hal brengt je naar de hogere etages. De lift is een prettig open ruimte met in de deuren veel glas. TIP Met plezier doe je het rondje om de lift om alles wat de hal te bieden heeft, te bekijken.

De architectuur van het gebouw is heel transparant met veel doorkijkjes. De ontwerpers zijn te prijzen voor de manier waarop zij met de lichtinval weten om te gaan,  voor hun materiaalkeuze, die eveneens licht aandoet en voor de vondst van de houten balken die speels het dak ondersteunen. De interieurarchitecten zijn hierop doorgegaan met hun keuze voor kleuren, meubilair en verlichting. De wanden zijn steeds smaakvol gedecoreerd en er hangen mooie schilderijen. De bewegwijzering binnen is prima op orde. Dat moet ook wel want de opzet van Ruijschenbergh is er één zonder receptie.

Restaurant mist de openheid van de rest van het gebouw
Aan de straatkant ligt het restaurant, dat na het middagmaal gesloten wordt. We horen dat het personeel van het gemeentehuis hier ook de lunch gebruikt en het eigen personeelsrestaurant heeft afgestoten. Dat levert de gemeente Gemert een dames THe pluim op! TIP Jammer vinden we wel dat het restaurant als wij er in de middag zijn, potdicht is, zowel naar de ontmoetingshal als naar de straatzijde.

Loketachtige uitstraling met beperkt aanbod grand café
Vanuit het grand café, dat tevens als leesruimte, tv- en gespreksgroepruimte functioneert, kijk je uit op het plantsoen.

 

Je ziet het zomerse terras al voor je, ook al is het vandaag bitter koud. De loketachtige uitstraling van het uitgiftepunt vinden we minder geslaagd.

Dit wordt versterkt door het beperkte assortiment en het op amateuristische wijze -een met een punaise opgeprikt A viertje- aanprijzen van het assortiment. Vanwege de carnaval is er geen gebak besteld. Daar kunnen we begrip voor opbrengen, zo niet voor de kwaliteit van de koffie, die echt niet te drinken was. Een goed koffieapparaat TIP en niet zo’n inferieure poederkoffie automaat is een vereiste om vrienden met de dames THe te kunnen worden. We horen dat bij het grand caféloket brood en banket besteld kan worden door alle bewoners, ook van de eigen huur en koop appartementen. Een mooie service! TIP

Het ene na het andere doorkijkje
We dwalen over de vier verdiepingen en bewonderen steeds weer de doorkijkjes, het licht, de balkons en daktuinen,

de mooie houten en fraai gestileerde trappen die zo een natuurlijk onderdeel uitmaken van het ritme van het gebouw en zijn gebruikers.
 

Mooi en met hart en ziel geïntegreerd kleinschalig wonen
Op de eerste etage treffen we de vier huizen van het kleinschalig wonen. De huizen zijn gelegen aan een eigen ruime binnengang, waar je als bezoeker gewoon kunt binnen lopen. 7 bewoners delen een huis met eigen voordeur met een glazen reep erin en deurbel.

Een bordje heet de bezoekers welkom met de volgende tekst: “Welkom. Als u aanbelt, gaat na vier seconden de deur open. Duw dan gerust de deur open.” TIP Ramen aan de gangzijde van een halve meter hoog en een paar meter lang zorgen ervoor dat je in de huiskamers kunt kijken en op gepaste afstand en met een gevoel van privacy contact kunt maken met de bewoners. We zien gezellig ingerichte huiskamers en keukens. We zien ook iemand met een kistje boodschappen naar binnen gaan.

De binnengang is een natuurlijk buitendeel van het kleinschalig wonen
De binnengang is een prettige ruimte met goede afmetingen, decoraties en invulling.

Je waant je in een historisch straatje in het centrum van het oude Gemert. Er zijn etalages, waarin producten van de winkels van weleer, waaronder de Vivo. Verder zijn er lekkere zitjes en is een mooi weggewerkt flatscreen met lekkere stoelen ervoor. En ook al zijn de planten nep, ze ogen echt en de manier waarop de plantenbak is afgewerkt versterkt een gezellig en attent gevoel.

Als wij er rondlopen, gaat op deze middengang net een activiteit plaatsvinden, de stoelen worden in een kring getrokken en bewoners schuiven aan. Niks geen dichte gangdeuren, dus. De voordeur van het huis is dicht. Net als bij jezelf thuis. Er is ook een heel groot dakterras dat op buiten zitten is ingericht. We kunnen niet goed zien of elk huis een dergelijk groot terras heeft, of dat het terras er voor alle bewoners is. We hopen in elk geval dat iedereen direct van een buitenruimte gebruik kan maken.

De website mag meer inhoudelijk en met gevoel
De website van De Zorgboog is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, maar wel erg op organisatorische en formele zaken gericht. Het e-magazine (www.zorgboogmagazine) TIP is voor elke zorgorganisatie aan te bevelen. Erg aantrekkelijk met heldere pagina’s over bouw, een kijkje in de keuken, kidz, verdieping, de regio, een agenda , waarop een training staat voor licht verzorgende handelingen door mantelzorgers TIP. We hopen dat er ook een specifieke invulling van een e-zine per locatie is, waarin je de activiteiten per locatie voor het voetlicht kunt brengen. Want dat vinden we wel een gemis.
Heel veel organisaties hebben heldere kalenders op hun website staan, waarop per locatie alle activiteiten en dergelijke staan. En we missen op de homepage meteen een blok over de familie en naasten. Informatie en kennis voor hen, om hun eigen rol natuurlijk te kunnen voortzetten. Die tip willen we graag meegeven. TIP

Alles goed en wel, het zijn van die dingen die nog meegenomen kunnen worden om het visitekaartje dat Ruijschenbergh en De Zorgboog in Gemert afgeven, nog meer glans te geven.

Zorgkaart Nederland: 7.1, 15 waarderingen, laatste op 5 september 2010. Het betrof toen nog de oudbouw. LINK
Gastvrijheidszorg met sterren; geen informatie

Copyright Dames THe
Februari 2013

One Response to “Ruijschenbergh”

  1. Tonny van den Boom schreef:

    Jullie hebben alleen de nieuwbouw bekeken. En dat is niet alleen maar mooi. Er zitten ook “maartjes”aan. De hal is door zijn hoogte in de winter een hele grote koude ruimte.
    De nieuwe appartementen zijn voor veel ouderen veel te groot. Ze kunnen soms de afstand van hun stoel naar de koelkast zelf niet overbruggen.
    De oudbouw, Ireneflat en Alexanderflat zijn veel te ver lopen voor de oudjes. Daarom haken ze af bij aktiviteiten en het restaurant om te eten.
    Het verschil tussen de intramurale en extramuralen. De extramuralen snappen niet dat de intramuralen alles voor niks krijgen. Je kunt wel uitleggen dat die in feite al betaald hebben maar dat begrijpen ze dus niet.
    Er is veel te weinig zorg op de werkvloer. Dan heb ik het niet over het kleinschalig wonen want daarvan weet ik het niet.

Geef een antwoord