Reestoord

Reestoord
4

Thuis Voelen in een sfeervolle rommeligheid als thuis

Reestoord
Zuiderlaan 134
7944 EJ Meppel
tel.: 0522-498600
Email: destouwe@destouwe.nl
Website: http://www.destouwe.nl/reestoord

Klik op de afbeelding voor de zorgvisite in pdf.

  • De eerste aanblik is een daalder waard
  • Winkel-vrijwilligster zet ook haar creatieve talenten in
  •  Precies bijhouden wie in restaurant eet en wie maaltijden afneemt via het winkeltje
  • Geen gebruik eigen vervoer van vrijwilligers bij bv ziekenhuisbegeleiding
  • ’15 % van het eten maken we zelf klaar’
  • Prijzenswaardige visie op eten in de meerzorg
  • Ruime appartementen en sfeervolle rommeligheid
  • Veel spel- en ontspanningsmateriaal op de meerzorg voor handen
  • De website is erg algemeen
  • In het huis is een bibliotheek aanwezig en een kapper
  • Personeelslogboek
  • Best goed nagedacht

De nieuwsgierige aagjes Dames THe willen met eigen ogen zien hoe een woonzorgcentrum als Reestoord te Meppel er tien jaar na een ingrijpende verbouwing bij staat. We hopen net zo fraai als de ligging van Reestoord; prachtig aan de rand van het centrum van Meppel, met zicht op de oude kerktoren.

Tegelijkertijd ligt Reestoord in het groen met een schitterend uitzicht over rivier ‘De Reest’, waaraan het huis z’n naam ontleent. De Reest is een heel bijzondere rivier. Het is een van de weinige echte hoogveenbeken van ons land. De mens heeft hier niet ingegrepen in de natuur, waardoor de stroom zijn oorspronkelijke karakter heeft behouden.

De eerste aanblik is een daalder waard
Het is een leuke binnenkomst: een huis zo mooi gelegen en in 2001 heel aardig verbouwd met ruime appartementen die elk een balkon of een tuintje hebben. De ingang ligt vrij van geparkeerde auto’s. Het gebouw is via een overdekte gang en binnendeur verbonden met een gezondheidscentrum aan de zijkant.

Voorportaal en hal ogen gezellig. Er staan makkelijke stoelen voor de lage ontvangstbalie. Het is invoelend richting de bezoekers en bewoners. We zien veel brochures over de Stouwe en wat de Stichting allemaal te bieden heeft. De gastvrouw is zeer behulpzaam in het verstrekken van informatie en natuurlijk is het goed dat we in het huis rondkijken.

Direct worden we getroffen door de huiselijke zithoek in de hal, die op de straat uitkijkt. Op de tafel een blad met kannen koffie en thee inclusief koekjes. Iedereen kan daar vrij gebruik van maken. Dat geeft meteen een super gastvrije indruk. Er staan verse bloemen op de tafel en er liggen tijdschriften en kranten.

Winkel-vrijwilligster zet ook haar creatieve talenten in
In de hal staan vitrines met voorwerpen uit een ver verleden en met foto’s van o.a. filmsterren en politieke wereldleiders. Vanuit de hal lopen we een winkeltje binnen, dat wordt gerund door een van de vele vrijwilligers van de Reesthoek. Mevrouw is van haar beroep sieradenmaakster en heeft een prachtige sjaal rond haar nek, eveneens resultaat van haar creativiteit. Op verzoek maakt ze sieraden en breisels voor de bewoonsters van het huis, die ze kan aanpassen aan hun handicap. Zo gebruikt ze voor reumahanden magneetsluitingen. Ze laat ons de koelvers aangeleverde maaltijdcomponenten zien, die in een vitrine overzichtelijk geëtaleerd zijn. Met de scepsis ons als Dames THe eigen, bekijken we wat daar zoal ligt. Het assortiment is zeer gevarieerd en creatief. Bewoners kunnen eruit kiezen, als zij zelf op hun appartement hun maaltijd willen nuttigen. Toen de Reesthoek op dit systeem van maaltijdverstrekking overging hebben alle bewoners een magnetron gekregen. Vrijwilligers en personeelsleden nemen van hier ook af en toe een maaltijd mee naar huis. Naast frisdrank is er ook een borreltje, een likeur en een fles wijn te koop, alsmede van alles voor de broodmaaltijden. De winkel is elke dag anderhalf uur geopend. Een keer per week kunnen er bestellingen worden gedaan voor de warme bakker.

Precies bijhouden wie in restaurant eet en wie maaltijden afneemt via het winkeltje
Mevrouw houdt precies bij wie van de bewoners maaltijdcomponenten komen halen. Het restaurant boven registreert wie er komen eten, en zo is één en één twee en heeft de verzorging zicht op wie eventueel onvoldoende vitaminen naar binnen krijgt of wie er ziek is. Wij vinden dit een goed systeem, waar we niet eerder van gehoord hebben. Zeer navolgenswaardig.

Geen gebruik eigen vervoer van vrijwilligers bij bv ziekenhuisbegeleiding
De vrijwilligster in de winkel begeleidt ook regelmatig bewoners naar het ziekenhuis als er geen familie is, die dat kan doen. Ze zegt: ‘het is prettig als er een paar extra oren bij het gesprek met een specialist zijn, want twee horen er meer dan één. En ik kan de informatie dan doorgeven aan de verzorging hier.’ Ze vindt het jammer dat het haar tegenwoordig zoveel tijd kost, nu het busje van het huis is afgeschaft vanwege bezuinigingen. ‘Op een taxi zit je vaak anderhalf uur te wachten.’ Waarom ze haar eigen auto niet mag gebruiken is voor haar een raadsel, want ook in haar auto zijn de medepassagiers verzekerd. Dit lijkt ons iets dat in het experiment regelvrije zones in de zorg toch tot een oplossing moet kunnen worden gebracht. Temeer daar je zo het vrijwilligersleven aangenamer maakt en tegelijk de uren van hen voor de bewoners ‘leuker’ kunt inzetten.

’15 % van het eten maken we zelf klaar’
We nemen de lift naar restaurant ‘Panorama’ op de derde etage. Het restaurant/grand café, doet zijn naam eer aan. Je verveelt je er geen moment. In de eerste plaats vanwege het werkelijk schitterende uitzicht over de rivier De Reest, die er net een flauwe bocht maakt. Maar het komt ook door de aankleding van het restaurant zelf. Ondanks de schoenendoos vorm is het gewoon een aangenaam ingerichte ruimte met voor elk wat wils, naast de tafeltjes om er te eten. Er staat bijvoorbeeld een biljarttafel die regelmatig wordt gebruikt. Als we binnen stappen zit het helemaal vol.
Het eten wordt opgediend in schalen en van de etensgeur die er hangt krijgen wij trek. De kok vertelt ons dat het eten koelvers wordt aangeleverd en in de keuken van het restaurant wordt afgemaakt. En de soep en de slaatjes worden hier bereid. ‘Zeg maar 15% van het eten maken we zelf klaar.’ Het weekmenu laat zien dat gevarieerd gekookt wordt. Nou vooruit, misschien is deze sam-sam manier van koelvers koken en zelf bereiden een acceptabele tussenoplossing.

Prijzenswaardige visie op eten in de meerzorg
De bewoners met dementie van de meerzorg groepen gebruiken hier ook hun maaltijd. Zo blijven ze onder de mensen komen. De hulp die zij bij het eten nodig hebben, krijgen ze van de eigen verzorgsters, die ook de tafels voor hen dekken. We vinden dit een prijzenswaardige visie op eten en dementerende ouderen.

Ruime appartementen en sfeervolle rommeligheid
Buiten het restaurant zien we niemand in bedrijfskleding. Aan de herkenbaarheid van het personeel valt dus van alles te verbeteren. Te denken valt aan badges en/of foto’s van de medewerkers in de verschillende gangen en bij het restaurant.

De verschillende etages zijn wel herkenbaar aan verschillende kleuren
Naar beneden lopend treffen we een verzorgster die ons wel een appartement wil laten zien. Het is een ruim appartement met een woonkamer en open keukentje, een aparte slaapkamer, een rolstoeltoegankelijke badkamer, een berging en een balkon. Niet gek en toekomstbestendig. Elke woning heeft een raam naar de gang. Voor wie geen inkijk wil kan het raam met een rolgordijn afsluiten.

De overlopen worden goed gebruikt. Je kunt  fitnessen en we treffen naast kasten een speelhoek voor kinderen, maar her en der ook in een hoek wat losse rommel. Als we het moeten typeren: het heeft iets van een sfeervolle rommeligheid zoals je die ook wel thuis hebt.

Veel spel- en ontspanningsmateriaal op de meerzorg voor handen
Naar beneden lopend komen we de huiskamers van de meerzorg afdeling tegen. Het zijn ruime huiselijke ingerichte kamers met lekkere stoelen en een groot televisiescherm.

Als we de open deur en van glas voorziene bergingruimte inkijken, zien we een voorraad materiaal voor spel, creatieve bezigheden en ontspanning.

Bij de huiskamers zit een keukenblokje langszij tegen de muur. De vloerbedekking is zo langzamerhand wel aan vervanging toe.
Overigens is het huis schoon en ruikt het er nergens onaangenaam.Het incontinentiemateriaal op de toiletten (waarvan de deuren wel dicht zijn!) ligt open en bloot, ook op de grond. Dat kan beter. Ook treffen we een vergeten kous op de papieren handdoek dispenser.

De website is erg algemeen
In het huis wordt op dit moment nagedacht over verandering van het activiteitenaanbod. Het generieke aanbod wil men vervangen door een aanbod dat meer is toegesneden op de behoeften en hobby’s van de individuele bewoners. Dus meer een activiteitenaanbod in de vorm van clubs, waar je voor kunt kiezen om eraan deel te nemen…

In het huis is een bibliotheek aanwezig en een kapper
Over wat er op dit moment te beleven valt, treffen we informatie aan op de kabelkrant in de hal en op mededelingenborden die we op verschillende plaatsen in het huis aantreffen. Er is  een mededelingenbord waarop alle mutaties van bewoners en medewerkers in het huis staan.
De gastvrouw bij de balie zei ons dat alle huizen een verschillende sfeer hebben; dat de nieuwe huizen geen balkons hebben, maar in plaats daarvan wel veel buiten- en binnenruimten, waaronder een atrium. Het zou aardig zijn daar beeld van te krijgen, door als Stichting virtuele rondgangen binnen en buiten de huizen op de website te plaatsen. Het is een bekend probleem, goede informatie geven die een antwoord geeft op de vragen en beleving van (toekomstige) bewoners en hun familie.

Personeelslogboek
Beneden aangekomen in een personeelsruimte/annex activiteitenruimte treffen we een logboek aan, waarin personeelsleden kunnen opschrijven waar op gelet moet worden, wat gerepareerd moet worden of wat extra aandacht vraagt. Zo lezen we bijvoorbeeld dat de deur tussen het huis en het gezondheidscentrum ‘s avonds een aantal malen open aangetroffen is. 

Best goed nagedacht
Behoudens een paar zaken die beter zouden kunnen, bevalt dit huis ons en ervaren we dat bij de verbouwing in 2001 goed is nagedacht over de toekomstbestendigheid ervan. In een verdere toekomst kan het heel goed geschikt worden gemaakt voor vormen van gemengd wonen voor jong en oud of voor psychogeriatrische bewoners. De Dames THe hanteren de kan met koffie bij de ingang met smaak en aanvaarden de terugreis naar Amsterdam.

Woonzorgcentrum Reestoord biedt plaats aan 115 bewoners. Er zijn 5 plaatsen voor kortdurend verblijf.
Bewoners kunnen gebruik maken van ‘meerzorg’ waarvoor twee ruime geschakelde huiskamers beschikbaar zijn. Reestoord maakt onderdeel uit van Stichting De Stouwe, die zes zorgorganisaties in Meppel en omgeving exploiteert, alsook aanleunwoningen en een voedingsdienst.

Klik hier voor de link naar Reestoord op Zorgkaartnederland.nl (waardering 7.4; laatste beoordeling  juli 2011).

Dames THe/Publicarea © december 2011

3 Responses to “Reestoord”

  1. sanne schreef:

    Geachte heer Visch en heer Roelofs,

    Hartelijk dank voor uw reactie.
    Het is goed om te horen dat u en uw organisatie positief tegenover de zorgvisite staan en constructief met onze praktische tips aan de slag gaan!

    Met vriendelijke groet, mede namens Hetti Willemse en Tineke van den Klinkenberg,

    Sanne Rotmeijer

  2. Erik Roelofs schreef:

    Beste damens “The”

    Hartelijk dank voor uw recensie n.a.v. uw spontane bezoek. Uiteraard had ik hier al van vernomen en was ik nieuwsgierig naar uw uitkomsten. Goed om te vernomen dat u e.e.a. als laagdrempelig en open ervaart. Precies zoals wij als Stichting en als locatie willen zijn. “midden in de samenleving”
    U geeft een goede omschrijving van alle doen en laten in ons woonzorgcentrum.
    De verbeterpunten nemen wij mee in onze overlegvormen.

    Hartelijke groet,

    Erik Roelofs,
    Manager Zorg en Welzijn,
    Stichting de Stouwe,
    locaties: Reestoord, Irenehuis, ‘t Vonder

  3. Peter Visch schreef:

    Geachte mevrouw Rotmeijer,

    Allereerst bedankt voor uw mail met bezoekverslag. Het is goed om te weten dat mensen onaangekondigd een woonzorgcentrum van ons kunnen bezoeken en op een open wijze worden benaderd. Dat willen wij ook graag. Er staan enkele aandachtspunten in het verslag waar wij ons voordeel mee kunnen doen. Daar gaan we dus ook mee aan de slag. Nogmaals mijn dank en ik hoop dat een volgend bezoek en nog betere indruk zal geven.

    Met vriendelijke groet,

    Peter Visch
    Directeur

    De Stouwe Zorg- en Dienstverlening
    De Stouwe Beheer

Geef een reactie