Best blij verrast terug in ‘t Huis aan de Poel

Kijk hier de Zorg.nu uitzending terug waarin de Dames THe laten zien hoe ze hun Zorgvisites uitvoeren.

‘t Huis aan de Poel
Populierenlaan 21
1185 SE Amstelveen
Tel: 020 – 4459755
        020 – 2373200
E-mail: info@brentano.nl
               zorgbemiddeling@brentano.nl
Onderdeel van Stichting Brentano
www.brentano.nl

Best blij verrast terug in ‘t Huis aan de Poel

IMG_7655

Het AVROTROS programma Zorg.nu heeft ons in het snotje gekregen. Wie zijn die twee dames die al bijna 140 keer zomaar op Zorgvisite gaan in een willekeurig verpleeghuis in Nederland? En zo bereikte ons het verzoek om ons met de camera te mogen volgen en zo te laten zien hoe wij te werk gaan bij onze ‘undercover’ visites aan verpleeghuizen en woonzorgcentra.

Raar verzoek natuurlijk, want wie met een camera op stap gaat valt op en wie op de tv komt treedt uit de coulissen, terwijl de kracht van onze werkwijze is de onbevangenheid waarmee wij verpleeghuizen binnen stappen, zogenaamd op zoek naar een goede plek voor ‘onze oom’. Een plek waar hij zich z’n laatste levensjaren thuis kan voelen. Waar aandacht is voor de gewone dingen van het leven die blijven gelden ook als je een zorg nodig hebt: frisse lucht en naar buiten kunnen, vrijheidsgevoel, lekker eten en drinken, hobby uitoefening en ontspanning, en in gewone mensen taal gestelde informatie, communicatie en omgangsvormen. Waar dit goed is, is de noodzakelijke zorg ons inziens zoveel prettiger te verlenen als te ontvangen.

Wij durven het experiment aan, omdat aandacht in de media voor onze Zorgvisites meer bekendheid zal geven aan de Zorgvisiterecensies en thuis voelen tips op onze website. En dan gaat het om iedereen die betrokken is bij de langdurige zorg voor ouderen. Van  bestuurders en managers tot medewerkers, vrijwilligers en cliëntenraden in verpleeghuizen en woonzorgcentra, maar vooral ook om mensen die op zoek zijn naar een goede nieuwe woonplek in een verpleeghuis of er al wonen en hun naasten.

Sportieve zorgorganisatie

We zijn dus op het verzoek van de programmamakers ingegaan en hebben nagedacht welke zorgorganisatie zo sportief zou zijn om ons met camera toe te laten. Daarbij willen we niet een zorglocatie selecteren die in onze eregalerij ‘De beste zorgvisite huizen’ prijken. We willen een gewoon gemiddeld huis. We komen uit op ‘t Huis aan de Poel in Amstelveen dat we in juli 2016 bezochten en met 3,5 THe kopje waardeerden, omdat destijds we zowel van de Ondernemingsraad als van de Bestuurder een leuke reactie ontvingen. Beiden spraken waardering uit voor ons verhaal en schreven ‘met onze tips aan de slag te gaan’.

Nu met de camera op bezoek zijn we meteen in de gelegenheid om te bekijken of de woorden ook tot echte daden hebben geleid.

Voorrang op parkeerplaats voor naasten

Anders dan anders zijn we wat gespannen als we bij het ‘t Huis aan de Poel aankomen. Al in de auto zitten camera- en geluidsman in ons nek. We beginnen zoals gewoonlijk met ons rondje om het huis om te zien of er aandacht voor is dat een mens wel wat meer wil dan muren van binnen zien. Het valt ons direct op dat de bestuurder haar recht op een eigen parkeerplaats pal bij de voordeur heeft opgeheven. Er wordt nu voorrang verleend aan bezoekers en aan de huisarts die voor spoedgevallen snel z’n auto moet kunnen parkeren.

20170131_112112

Natuurlijk valt ons oog direct op de immense bouwkraan voor de deur.

IMG_7634

We gaan bijna meteen naast onze schoenen lopen: hebben we dit op ons conto staan? Er wordt  verbouwd en gewerkt aan vernieuwing van de huiskamers, horen we.

IMG_7653 

We hopen dat ze bij de verbouwing direct ook de zusterposten zullen opheffen die we later tijdens ons bezoek binnen nog veelvuldig aantreffen. TIP van ZORGVISITE.

Maak een beschermde levendige tuin voor mensen met dementie

De tegels op de route rond het huis zijn op veel plaatsen omhoog gewoeld door bomen, wat natuurlijk niet lekker loopt als je een rolstoel voortbeweegt.

20170131_112414

De ruimte achter het huis leent zich überhaupt voor een verbeterslag en zou ingericht kunnen worden als een belevingstuin voor de bewoners. Met slimme aan de buitenzijde gesitueerde liften kun je de bewoners met dementie deze essentiële levensvoorwaarde geven. TIP van ZORGVISITE. Creëer een geuren-,  kleuren- en moestuin met ruimte voor levende have als kippen, siervogels en konijnen en lage fruitbomen. Het blokje schuurtjes dat we aan de achterkant aantreffen heeft alle potentie om er bestemmingen te gunste van bewoners aan te geven: een tuinhuisje, een werkplaatsje een schilderateliertje etc. TIP van ZORGVISITE.

20170131_112929

En we memoreren weer onze fleecedekentjes. Leg ze in het zicht om mensen te stimuleren te denken ‘He naar buiten kunnen we gaan’ in plaats van de natuurlijke gedachte ‘Het is te koud om even een frisse neus te halen dus we doen het niet’. De rommelkamer die we omhoog kijkend zien, verdient qua raamzicht nog steeds geen schoonheidsprijs.

20170131_112551

Mooie open voortuin met contactmogelijkheden naar het wijkje

We lopen om de aanleunwoningen heen en komen via een poort in de grote open tuin, annex plantsoen grenzend aan de voorkant.
20170131_113848
Er zijn tuinlieden aan het werk en we zien dat er na ons eerdere bezoek meer hoge planten- en kruidenbakken zijn geplaatst.

20170131_113914

Het prieel is op orde gebracht en wacht op de nieuwe lente. De banken in het parkje kunnen nog wel wat aandacht gebruiken voor de lente intreedt, want zijn groen uitgeslagen.

20170131_113744

Het is een open tuin, zodat bewoners die bescherming behoeven er niet zelfstandig gebruik van kunnen maken. Wij denken dat het mogelijk is ook van deze tuin een gedeelte te benutten voor een beschermde tuin.

Voor we de ingang van het huis bereiken zien we een bankje op een wel zeer vreemde plaats ingeklemd tussen een muur en een heg.

IMG_7641

Ook de bestuurder die we er later op attenderen was deze bank op die plek niet eerder opgevallen. Om de contacten met het aangrenzende laagbouw wijkje te leggen adviseren wij buiten al uitnodigend op speelse wijze ‘t Huis aan de Poel te profileren. TIP van ZORGVISITE. We moeten denken aan Sainte Marie in Apeldoorn die een leuk bord had staan met de winter fair die er gehouden ging worden.

De entree als welkom en als ontmoetingsruimte

IMG_7643

De buitenentree, waarnaast we een verroeste brievenbus zien staan, alsook de saaie sluis, waar obligaat een desinfecteermiddel voor de handen staat, kan betere aankleding gebruiken. Een paar mooie grote bakken met bloeiende planten maken direct al het verschil. En je kunt er ook meteen een communicatie plek van maken. Nu wordt de entree eigenlijk geblokkeerd door de bouwkraan, maar waarom die er staat en voor hoe lang, je kunt ernaar raden. Je kunt excuses voor de overlast en de reden benoemen en meteen een warm welkom uitstralen door het team dat er voor staat. TIP van ZORGVISITE. Direct na de sluis staat een bak voor de paraplu’s en de wandelstokken verscholen. Ons inziens moet die naar de sluis met een mandje met fleecedekentjes voor als je buiten op het bankje gaat zitten zoals we een paar dames zien doen. TIP van ZORGVISITE.

Op de ontvangstbalie staat een naambordje van de receptioniste;

IMG_7651

het ziet er overzichtelijk en vriendelijk uit en we treffen in een keurig rek folders aan. Een folder over het wonen en de zorg in het huis ontbreekt. We vinden nog geen informatie over wat er op cultureel gebied te beleven is in Amstelveen. Met name naasten kunnen daarmee op het idee worden gebracht om vader moeder eens mee het huis uit te nemen naar een expositie, een film of een muziekuitvoering. TIP van ZORGVISITE.

In de hal is ruimte voor ontmoeting of op een aangename wijze wachten op vervoer. Er zijn zitjes en er is een leestafel. We constateren dat er wel een paar zaken uit onze vorige zorgvisite zijn opgepakt. Echt fijn om te zien.

Zoek contact met de plaatselijke bakker, slager en kaaswinkel

In het restaurant smaakt de koffie die we van een hartelijke mevrouw aangereikt krijgen gelukkig beter dan de vorige keer. Apparaat schoongemaakt na ons vernietigende koffie oordeel van de vorige keer? De restaurant medewerkster vertelt ons dat er een nog beter koffieapparaat besteld is. De broodjes die zij voor ons afbakt smaken heerlijk. De kaas en worst die we pakken zitten in cellofaantjes. Dat gebeurt omdat men dat hygiënisch vindt. Maar zelfs wij krijgen die cellofaantjes niet zonder onze tanden te gebruiken open. Wat is er tegen schaaltjes met plakjes kaas en worst, zoals je die ook aantreft bij het ontbijt in hotels. TIP van ZORGVISITE.

IMG_7647

Op elke tafel is het menu van de dag te vinden. Toch blijft het restaurant en de counter een hoge kantine sfeer houden. De ingepakte roze mousseline koeken zijn het echt niet. En ook de open koelkast waar de lunch benodigdheden in zitten schept geen sfeer. Onze TIP van ZORGVISITE is om met de plaatselijke brood- en banketbakker, slager en kaaswinkel afspraken tot levering te maken en als wederkerige dienst voor een leuk contract hun passie en ambacht bij tijd en wijle te presenteren in de ambiance van ’t Huis aan de Poel.

Piano en spelletjes graag uit  het verdomhoekje

De piano is verplaatst van onder aan de trap waar we hem de vorige keer aantroffen, naar een plek die nog steeds niet uitnodigt om er op te spelen. Het plakkaat met de tekst ‘Geen materialen op de piano!’ nodigt ook niet uit om gezellig een deuntje te spelen. Waarom toch altijd die gebiedende, bevelende taal? Er zijn sjoelbakken en schaak- en damborden, maar  dusdanig weggemoffeld dat geen naaste ze kan vinden.

IMG_7649

Terwijl het toch zo leuk kan zijn om ook als naaste met je ‘vader of moeder’ en andere bewoners in het restaurant een spel te doen. TIP van ZORGVISITE.

Home sweet home in neon letters

Als we naar de lift lopen passeren we weer de gezellige dag-sociëteit: “Home sweet home” in neonletters boven de deur.

IMG_7644

Het blijkt de huiskamer te zijn van bewoners van de aanleunwoningen die wat extra begeleiding kunnen gebruiken omdat zij anders dreigen te vereenzamen. TIP van het HUIS. De aanwezigen zitten lekker te smikkelen van de lunch, die kan bestaan uit een koude dan wel warme maaltijd. We horen hier dat alle bewoners de keuze hebben om ofwel tussen de middag ofwel ‘s avonds een warme maaltijd te kunnen gebruiken. Alle bewoners hebben ook de keuze de maaltijden te gebruiken op de gemeenschappelijke huiskamers of in het restaurant of op het eigen appartement. TIP van het HUIS. We zien ook een nagebouwde treincoupé.

Het is jammer dat de eigen keuken al jaren geleden opgeheven is en dat men de maaltijden van elders betrekt. Eten dat nu opgewarmd moet worden. Wij weten dat het anders kan. Zie bijvoorbeeld Naarderheem.

Een afkorting die niet veel mensen wat zegt

Naast de lift hangt nog het bord welke medewerkers aanwezig dan wel afwezig zijn. Bij ons vorige bezoek hebben we een opmerking geplaatst over het grote aantal afwezige medewerkers. De af- en aanwezigheid bleek betrekking te hebben op de bedrijfshulpverleners, de zgn BHV-ers die in het geval van calamiteiten opgeroepen kunnen worden. Er is nu een bordje BHV boven geplaatst,

IMG_7645

een afkorting die een relatieve buitenstaander natuurlijk net zo min iets zegt. Vraag blijft ook, waarom juist op deze plek zo prominent naast de lift? Overigens is de lift prettig voorzien van allerlei keurig ingelijste informatie.

Fijne ruime appartementen met eigen bed

Op de derde etage aangekomen kunnen we een huiskamer zien. Het ziet er huiselijk uit. Bewoners kiezen hun eigen plekje aan de grote tafel, dan wel aan een klein tafeltje of in een lekkere luie stoel. De vensterbanken zijn gezellig gemaakt met planten en beeldjes. Er is een appartement (Noot van Zorgvisite: gelukkig spreekt men hier niet van kamers; een student woont op kamers, een oudere kun je dat niet aandoen) leeg dat we mogen bekijken. De woon- zitkamer is lekker ruim, licht en heeft een mooi uitzicht.

Bewoners kunnen het appartement naar eigen smaak inrichten en zelf hun eigen bed meenemen zolang dat voor de zorg doenlijk is. Wij pleiten hier altijd voor en het is fijn dat weer eens in de praktijk gebracht te zien. TIP van het HUIS. Eigen gordijnen zijn ook mogelijk. Het appartement heeft een keukenruimte met koelkast, ruimte voor een magnetron, een waterkoker en een koffiezetautomaat. Heerlijk. TIP van het HUIS. Elke bewoner heeft een eigen wc/douche ruimte met toilettafel. Wij denken dat onze oom hier wel tevreden mee zal zijn. De appartementen zelf hebben helaas geen balkons. Bewoners die een luchtje willen scheppen zijn aangewezen op een van de drie balkons op deze etage. Jammer dat zeker één daarvan door gebruik als opslagruimte met zorg geassocieerde meubels als po-stoelen moeilijk bereikbaar is.

IMG_7652

En we zien zorg- en zusterposten zowel met counter als eigen ruimte. Wij pleiten ervoor die ruimten aan de bewoners terug te geven.

De website is onderhanden

De website is sinds ons eerdere bezoek al prettig aangepast, maar zal nog verder verbeteringen ondergaan. Daarbij zal Brentano dankbaar gebruik maken van de voorbeelden die wij gegeven hebben op onze website www.zorgvisite.nl, zo horen we.

Een opbouwend huis

Wij danken ‘t Huis aan de Poel voor de openheid waarmee zij ons ontvingen en voor de sportiviteit waarmee zij de opbouwende kritiek van zowel bewoners die wij spraken als van ons Dames THe willen oppakken om er hun voordeel mee te doen in het belang van kwetsbare mensen om zich thuis te voelen en de beste zorg en aandacht te geven.

Het was een bijzondere Zorgvisite, en dat was het! THe kopjes laten we achterwege. Over een paar jaar komen we graag terug om te kunnen constateren dat we ’t Huis aan de Poel tot onze eregalerij kunnen laten toetreden.

Zorgvisite afgelegd in januari 2017

Copyright: Dames THe, Hetti Willemse en Tineke van den Klinkenberg; Publicarea

One Response to “Best blij verrast terug in ‘t Huis aan de Poel”

  1. kwam er smit schreef:

    Goed werk wat u doet!

Geef een reactie