Een veilige Haven nu en in de toekomst

Een veilige Haven nu en in de toekomst
4

Zorg- en Wooncentrum De Haven
Op de Ree 161
3752GM Bunschoten
Tel.:033-2982244
E-mail: receptie@dehaven.nu
www.dehaven.nu 

Een veilige haven

4 THe kopjes

IMG_7616

Naasten als partners in de zorg

We zijn naar De Haven in Spakenburg Bunschoten afgereisd, getriggerd door een bericht dat in dit huis de eerste contactpersoon van de cliënt de mogelijkheid wordt geboden toegang te krijgen tot het bewonersdossier. TIP van het HUIS.

De Haven besteedt sowieso veel aandacht aan de samenwerking met wat zij nog mantelzorgers noemen, maar wij naasten. De Haven beschouwt naasten nadrukkelijk als partners in de zorg en onderkent de belangrijke betekenis die naasten hebben in het leven van cliënten. Elke maand maar liefst, zo lezen we op hun website, is er een gespreksgroep voor naasten/mantelzorgers. TIP van het HUIS. Naasten krijgen een mail bij veranderingen. Ook al vinden wij bij naspeuring van de website de digitale inzageknop voor eerste contactpersonen niet, de intentie waarderen we en het geschreven woord klinkt ons Dames THe als muziek in de oren. Zet deze digitale inzageknop voor eerste contactpersonen prominent op de website. TIP van ZORGVISITE.

De Haven gaat op de schop

Er gaat de komende jaren heel wat op de schop, zo vernemen we bij ons rondje om het huis als we twee medewerkers spreken die onder een overkapping op het plein een sigaretje zitten te roken. Het lijkt ons de achterkant van het gebouw, maar het blijkt de voorkant te zijn.

IMG_7615
Wij raden De Haven aan voor- en achterkant duidelijk te profileren. En geef bij de ingang een gastvrij visitekaartje af door aan te geven wat je binnen kunt aantreffen. TIP van Zorgvisite. Althans, wij vonden het ingewikkeld om te overzien.

Het plein zal worden omgevormd tot beleeftuin en het middelpunt worden van een toekomstgericht woonzorgconcept. Rond de tuin worden acht woontorens gebouwd in samenwerking met woningbouwcorporatie Gooi en Omstreken.  Deze woningen worden duurzaam gebouwd en voorzien van domotica-technieken (integreren van technologie in het huis, ook wel smart homes genoemd).

Een deel van de belevingstuin zal geschikt worden gemaakt voor de bewoners met dementie die bescherming behoeven en die straks zonder begeleiding naar buiten kunnen.

Op de website lezen we ook over de nieuwbouw. Het is mooi om te zien dat een kleine zorgorganisatie als De Haven de facto is steeds de ontwikkelingen een stap vooruit wil zijn. Want wat wij later aantreffen vinden wij van een klasse die we elders ook graag zien.

Er wordt vers gekookt

De Haven biedt verpleeghuiszorg op basis van zorgzwaartepakket 4 t/m 8. De behandelfuncties worden geleverd door behandelaars van Lyvore. De somatische verpleeghuiszorg wordt gegeven in appartementen en de geriatrische verpleeghuiszorg in 5 kleinschalige woongroepen. In de woongroepen woont men zoals thuis. Er wordt gezamenlijk gekookt, gegeten en het huishouden gevoerd. Voor de somatische bewoners wordt dagelijks vers gekookt in de eigen keuken. Dus bij zo’n kleine organisatie wordt de eigen keuken nog steeds in ere gehouden. Dat er tussen de middag warm gegeten wordt, daar zijn wij als stadse dames niet zo van, maar wellicht is men daar in een van oorsprong meer boeren- en vissersdorp als Bunschoten/Spakenburg aan gewend.

IMG_7597

In één van de vleugels bevinden zich op de bovenste twee etages van het gebouw luxe servicewoningen. Direct naast het verpleeghuis staan aanleunwoningen. In deze woningen biedt De Haven zorg, welzijnsactiviteiten en andere diensten aan. De komende jaren zullen de aanleunwoningen plaats maken voor nieuwbouw van moderne seniorenwoningen.

Gastvrijheid krijgt handen en voeten

Wij waarderen de wijze waarop De Haven in een zeer informatieve brochure kort en bondig doelen formuleert die de organisatie in 2016-2018 wil behalen. Het zijn er teveel om hier op te noemen, maar het doel en de uitwerking van gastvrijheid zetten we graag in het zonnetje:
– Meer ontmoetingsplekken creëren;
– Een beleeftuin en nieuwbouw integreren;
– Een gastvrije entree en receptie;
– Een gastvrije opstelling van de medewerkers;
– Realisatie van een grand café en terras;
– Dorpsbewoners betrekken bij de organisatie.
(Wie meer wil weten kan de brochure: De Haven plannen 2016-2018 via hun website downloaden).

Omdat er zoveel gaat veranderen, stippen we nu kort nog een aantal zaken aan die ons in De Haven zijn opgevallen.

Riante tweekamerappartementen aan donkere gangen
Allereerst: de bewoners beschikken over riante tweekamerappartementen, waar ze of alleen of als echtpaar hun intrek in kunnen nemen. We kregen niet helemaal duidelijk uit de dame die ons een stukje begeleidde of de twee kamerappartementen ook beschikbaar zijn op de vijf woongroepen. Het leek er wel op ook omdat ze aangaf dat er met domotica wordt gewerkt om bewegingsvrijheid te bevorderen. We kunnen ons voorstellen dat dit alles duidelijker op de website en met plattegronden wordt gecommuniceerd. TIP van ZORGVISITE. De appartementen beschikken over eigen sanitair. Bij de deuren van de appartementen zit een plankje, waarmee de bewoners hun entree een eigen gezicht kunt geven. Het is leuk dat de appartementen aan een soort binnenplein met hun voordeur uitkomen en dat er glas-in-lood in de deuren zit.
IMG_7594
Let wel op dat de nissen niet als opslag opslaghokken worden gebruikt.

IMG_7605 IMG_7609 IMG_7611

Het kan aan de winterse dag liggen, maar het binnenplein vonden we dan weer wel heel zwaar over komen.

IMG_7608

We denken dan met meer genoegen terug aan het binnenplein van bijvoorbeeld Molentocht in Purmerend of aan het buiten/binnenplein van De Marne in Leens, Groningen dat uitstraalde het plein te zien als een ontmoetingsplek.

IMG_7601

We gaven het al aan, de entree heeft geen gezicht ook al is de receptie  laag en rolstoelvriendelijk.

IMG_7598

We lezen op de website de ruime openingstijden van 8.30 tot 22.00 uur. Kom daar nog maar eens om!

IMG_7602

De gemeenschappelijke binnenruimte c.q. gangen waar veel zorg en welzijnsorganisaties hun domicilie hebben ogen ook erg donker.

IMG_7613

Het is er doodstil en niet erg uitnodigend om er te vertoeven. Een kast met spelletjes een piano, een radiootje, een leestafel, vriendelijke bewegwijzering zou de ruimte al een stuk aantrekkelijker kunnen maken. TIP van ZORGVISITE.

De zusterpost die wij passeren is afgeplakt. Goed zo.

Informatiemateriaal over De Haven pico bello

Het informatiemateriaal over De Haven is in orde. Of het nu gaat om de folders, het contactblad van De Haven. De wel wat saaie website geeft ook best veel tekstuele informatie. Zoals hierboven aangegeven kan de info nog worden aangevuld met in elk geval die digitale inzageknop voor eerste contactpersonen. Grappig is te zien dat er bij wachtlisten 30 wenswachtenden zijn en één slaapwachtende… Maar wat zegt deze informatie over hoe lang je nog moet wachten? Een indicatie daarvan is denken wij waar de toekomstige bewoner het meest aan heeft. TIP van ZORGVISITE. We vermoeden ook dat de culturele en recreatieve informatie een ietwat ondergeschoven kindje in De Haven is, dus die tip geven we ook er nog even bij. TIP van ZORGVISITE.

Met Fietslabyrint worden meerdere vliegen in één klap gevangen

De Haven heeft een uitgebreid activiteitenpakket. We vinden het altijd fijn om tijdens onze Zorgvisites te merken dat een zorgorganisatie  het fietslabyrint in huis heeft, waarmee – vanuit de rolstoel of vanuit een gewone stoel – fietstochten kunnen worden gemaakt in binnen- of buitenland. Je kunt er zelf je route bepalen. Je komt alleen vooruit als je blijft trappen. Je waant je al fietsend in bos of stad door de geluiden die passen bij de omgeving. Wie fietst wordt daarin bijgestaan door een vrijwilliger of naaste. De tochten zijn een mooie aanleiding om in gesprek te komen over herinneringen uit het verleden

Het fietslabyrint kon worden aangeschaft dankzij de opbrengst van verschillende kerken in Bunschoten-Spakenburg en een gift van het Rabobank Stimuleringsfonds. Hier zie je weer waar een hechte dorpsgemeenschap groot in kan zijn.

 

 

Zorgvisite afgelegd januari 2017

Copyright Dames THe Tineke van den Klinkenberg en Hetti Wllemse/Publicarea

2 Responses to “Een veilige Haven nu en in de toekomst”

  1. Dames THe schreef:

    Beste mevrouw Druijst,

    Hartelijk bedankt voor uw reactie. We hebben op uw verzoek de foto en de tekst over de Bentley verwijderd.

    Met vriendelijke groet,
    de Dames THe

  2. Evelien Duijst schreef:

    Geachte dames The,
    met belangstelling heb ik het verslag van uw bezoek aan De Haven gelezen. Als medewerker van deze mooie instelling wil ik graag even reageren. Dank voor de diverse tips, wij zullen enkele daarvan zeker ter harte nemen.
    Onze behandeldienst wordt niet meer ingehuurd van Lyvore; vanaf 1 januari 2017 hebben wij een eigen behandeldienst.
    Met het publiceren van de foto van de Bently en daarbij duidelijk het kenteken in beeld, schaadt u naar mijn idee de privacy van de eigenaar. Overigens niet onze directeur maar een bewoner van één van de inleunappartementen. Ik zou het op prijs stellen als u deze foto en de daarbij behorende tekst zou willen verwijderen.

    met vriendelijke groet,
    Evelien Duijst

Geef een antwoord