Bosch en Duin
Scheveningseweg 76
2517 KZ Den Haag
Tel:070- 3061020
www.respectzorggroep.nl/locaties
respectservicebureau@respectzorggroep.nl
Bosch en Duin maakt onderdeel uit van RESPECT Zorggroep, een in Den Haag/Scheveningen gewortelde zorgorganisatie met vijf woon zorg locaties als ook voor zorg thuis.
Respect voor Bosch en Duin van RESPECT
Jaren dertig uitstraling van het gebouw
Bosch en Duin is gevestigd in een hoog gelegen markant wit en transparant gebouw.
De grote terrassen/balkons met ranke witte hekwerken vallen direct als prettig op. Een ervan steekt in een ronding uit en geeft het gebouw een Hercule Poirot achtige jaren dertig uitstraling. Later tijdens onze rondgang zien we dat de balkons ingericht zijn zoals thuis, aansluitend aan de livings met lekkere balkonstoelen en veel bloeiende planten in bakken. De viooltjes staan er bij te pronken. We breken er maar weer eens een lans voor: woonzorgcentra maak je balkons tot een aangename verlengde buitenruimte van het wonen! Mogelijkheden te over om bewoners, naasten, cliëntenraden en vriendenstichtingen hiervoor te enthousiasmeren. TIP VAN HET HUIS
Via een ingenieus systeem van voetpaden, waarin een (scootmobiel)lift is weggewerkt bereiken wij de ingang. Er kan direct voor het gebouw geparkeerd worden, maar door de hoog/laag verhoudingen is dat volstrekt niet storend. Aan de voorkant oogt Bosch en Duin als een familiehotel aan zee. Hier kijkt Bosch en Duin op een groot park uit. Het gebouw voegt zich natuurlijk in de hele woonomgeving waardoor het instellingskarakter weg valt. De plek voor is ook helemaal niet zo groot. Later zien we dat de grond en het gebouw naar achteren toe ver uit loopt en in de goede zin van het woord knap is uitgebuit.
Helder: digitaal huisbezoek of rondleiding aan te vragen
In Bosch en Duin wordt intensieve zorg gegeven. Voor mensen met dementie in kleinschalige woongroepen van 8 personen. Daarnaast zijn er specialistische afdelingen voor jongeren, voor mensen met een niet aangeboren hersenletsel, met HIV/Aids, voor palliatieve zorg en voor revalidatie. Uit de schriftelijke informatie en info op de website maken wij niet op hoeveel mensen hier voor wat terecht kunnen. Dat is meteen een eerste ZORGVISITE TIP van ons, geef duidelijk aan wat je beschikbare capaciteit per specialisatie is. Of maak duidelijk dat je dat niet vast wilt vastleggen vanwege gewenste flexibele capaciteits-inzet, als dat je beleid is. En nu we toch wat op te merken hebben, de voortreffelijke website, waarover later meer, kan nog beter worden door ook wachttijd informatie op te nemen. ZORGVISITE TIP
Overigens prima dat op de website de mogelijkheid wordt geboden onder ‘Direct contact’ om ook digitaal een rondleiding of huisbezoek aan te vragen. TIP VAN HET HUIS
Welkom en oorkondes meteen bij de voordeur
De entree is in een ruime buitennis aan de westkant gesitueerd. Slim denken we, vanwege de overheersende wind uit zee, zo vlak bij Scheveningen. De sluis is aangenaam en bij de tweede deur wordt je direct via een bord ‘Welkom’ geheten. TIP VAN HET HUIS Dat zien wij dames graag!
Pontificaal hangen daar ook meteen de andere ‘oorkondes’: het zilveren bordje van de stad Den Haag voor de waardering van het eten en drinken en een drie sterren bordje uit 2011 van Gasvrijheidszorg met sterren. We zijn benieuwd welke waardering Bosch en Duin nu krijgt, nadat het huis zojuist grondig gerenoveerd is. Is die renovatie misschien ook de reden waarom Bosch en Duin niet over een Prezo keurmerk beschikt, terwijl volgens de website van RESPECT drie van de vijf andere locaties wel een gouden PREZO keurmerk hebben? Op de plattegrond bij de entree ook de aanduiding Respect draad gratis Wifi
Prima informatie over vernieuwbouw op website
Wij complimenteren RESPECT met de manier waarop op de website aandacht wordt besteed aan alle (ver)bouw activiteiten op hun locaties. Wij wisten dus van de renovatie van Bosch en Duin voor we op pad gingen. Een schril contrast met de Lorentzhof in LEIDEN waar we in feite voor niets kwamen omdat we onwetend waren van de verhuizing van de bewoners in verband met een ophanden zijnde grote verbouwing. Niets daarover op hun website.
Alle woonzorgcentra in transitie kunnen een voorbeeld aan RESPECT nemen: aparte bouw button per locatie op de website met goede informatie en alle nieuwsberichten erover. TIP VAN HET HUIS. De nieuwsbrief met informatie over de verhuizing troffen we ook in de ontvangstruimte. Daarin staat dat elke kamer standaard al voorzien is van een tv scherm waarmee ook geïnternet kan worden. Een abonnement kost 17,50 per maand. Kom daar maar eens om! Bij binnenkomst overvalt je meteen een ‘feel good mood’: de ontvangstbalie is prettig gesitueerd. Er zijn lekkere banken en zitjes met leesvoer en informatie, gelukkig niet alleen zorg gerelateerd maar ook over kunst, cultuur en recreëren in de omgeving TIP VAN HET HUIS en tv screen.
Door Bosch en Duin heen is Free Wifi. Blijkbaar was dat er ook al in de oude situatie lezen we op de website. Bravo.
Bloemetje standaard voor elke nieuwe bewoner
Bij de ontvangstbalie horen we dat de renovatie net klaar is; de helft van de bewoners is deze week teruggekeerd, de andere helft komt de volgende week. Tijdens onze rondgang zien we een jongedame met een prachtig boeket bij een woonafdeling lopen. Het is een medewerkster die een nieuwe bewoner een bloemetje ter verwelkoming brengt: “Dat is hier standaard.” TIP VAN HET HUIS
Plattegronden, bewegwijzering door hele huis en in de liften
We zwerven door Bosch en Duin. Dat gaat ons goed af vanwege de goede plattegronden en wegbewijzeringen door het hele gebouw en in de liften. In de liften is ook op een fraaie manier ruimte voor wisselende informatie. Door de spiegelwand in de achterzijde van de liften ogen deze ruim.
Ons eerste ‘feel good’ gevoel wordt ook in tweede instantie bevestigd. De fraaie lambriseringen dragen daar aan bij, maar ook het transparante trapportaal met de muurschilderingen en gedichtregels versterken dat.
Fijne indeling en deuren van de woonvertrekken voor 8 personen
Ook bij de woonafdelingen ervaar je het: mooie deuren die een echte toegang vormen met helder aangegeven bij wie je bent en waar aan te bellen. De namen van de woonafdelingen corresponderen met de wandschildering op de muur binnen tegenover de deur. En hoe klein de publieke voorhal bij het trappenhuis ook is, deze is persoonlijk ingericht.
Als we in de gelegenheid zijn her en der ons hoofd om de hoek van een woonafdeling te steken, valt ons ook op hoe goed de aangename gangen zijn aangekleed: prettige wandkleuren, lekkere fauteuils, mooie vloeren en dergelijke En dat ervoor gekozen is de woongroep en de privé vertrekken van de bewoners, die 25 m2 groot zijn, in een soort vierkant te situeren. Daardoor lijkt privé ook privé te zijn en ben je af van die ellendige lange gang structuur. De deuren hebben ook weer die jaren dertig allure: (mat)glas met hout er tussen. Echt prettig. We zien ook dat de gemeenschappelijke woonkamers natuurlijk verbonden zijn aan de buiten transen en balkons. We zien dat er op dat latere middaguur op de woonkamers een wijntje wordt ingeschonken en dat de zorgmedewerkers hun administratie gewoon in de woonkamer in een hoek waar de pc staat afhandelen. TIP VAN HET HUIS Niks geen aparte zusterposten.
Restaurant met vogelkooitjes en hangende muurtuin
We kunnen wel doorgaan met superlatieven, maar de inwendige mens roept. Buiten hadden we al de ‘reclame’ voor restaurant Het Bosch-uitje’ gezien. Om er te komen passeren we eerst de rokersruimte, die gelukkig een normale afmeting en niet uitgerookte inrichting kent.
Het Bosch-uitje is in de catacomben van Bosch en Duin gesitueerd. Onze eerste reactie is waarom daar, maar als je er eenmaal bent dan begrijp je wel waarom. Iedereen weet de weg er naartoe goed te vinden via een gang waarvan de bovenrand met glazen lepeltjes is versierd. Het is er met een gevarieerd gezelschap aan gasten gezellig druk en aan twee kanten zijn er beschutte buiten terrassen. Het restaurant loopt aan de achterzijde via een open verbinding door in de ontspanningsruimten. Goed gedaan, want daardoor creëer je visueel verbinding en fysieke ontmoeting stimuleer je van het restaurant gebruik te maken. Vanaf de eerste etage heb je zicht op deze ontspanningsruimtes, waarmee het open karakter ervan wordt benadrukt.
Na een eerst wat lage en donkere entree, volgt al snel de aangename sfeer van het gelukkig niet al te grote restaurant met glazen dakkoepel en veel lichtinval. De ruimte roept geen enkel zaalgevoel op. Dat komt ook door de inrichting, de qua grootte gevarieerde tafeltjes zijn mooi bedrukt, waardoor de standaard oubollige papieren tafelkleedjes niet nodig zijn. Ook de stoelen zijn prettig, als ook de extra hoge stoelen.
Het Bosch-uitje is verder voorzien van verschillende vogelkooien met fraai gekleurde vogeltjes. Aan ons tafeltje kijken we uit op een mooie verticale wand tuin.
Het restaurant is in eigen beheer. Bewoners en hun bezoek krijgen met een pasje korting. Zonder pasje zijn de prijzen om en nabij wat je normaal in een restaurant betaalt. De warme amandelbroodjes en de koffie smaken ons goed. De ‘uitstalling’ mag wat ons betreft nog wat minder instituutsgewijs en we missen een menukaart met prijzen op de tafels.ZORGVISITE TIP Behalve de Ola vrieskist met ijsjes in het restaurant, zagen we in het hele gebouw niet veel om kinderen en tieners aan je te verbinden. ZORGVISITE TIP
Na onze visite is er hoge nood en bezoeken we nog even het toilet. De toiletten achter bij het restaurant zijn modern en ook hier weer een mooie architectonische oplossing vondst: het handenwassen doe je in de fraai gedecoreerde gang.
Knap gedaan allemaal en daarom 4,5 THe kopje
We roemden in het begin al de website informatie op het punt van de bouw. Dat compliment trekken we graag door naar het geheel. Veel foto’s en een aansprekende lay out. Duidelijke foto’s ook van cliëntenraad en Raad van Bestuur en Raad van Toezicht. De twee heren die de Raad van Bestuur vormen staan er met foto en al op zonder verdere enige informatie over henzelf. Dat mag een tikkie persoonlijker, net als de Raad van Toezicht en van de Cliëntenraad: wie zijn zij en wat drijft hen? Zonder nu te willen vervallen in ‘een kniesoor die daarop let opmerkingen’, het verschil zit hem wel net nog in dit soort details. Dat geldt ook voor de waarschuwing die we meegeven: hou het op orde! Bij een woongroep zagen we al scheve briefjes bij de boordeur en deze trend moet je niet willen!
Desalniettemin hebben we groot respect voor Bosch en Duin. We aarzelen tussen 4 en 4,5 THe kopje. Omdat we waarderen hoe de opvattingen in de klassieke woonzorgcentra op deze moeilijke plek vorm zijn gegeven en de zorgvuldigheid en zorgzaamheid waarmee dat gedaan is besluiten we tot 4,5 THe kopje.
Zorgkaart Nederland: 7,2 uit 37 waarderingen; laatste waardering 12 maart 2014
Gastvrijheidszorg met Sterren: 3 sterren (onderzoek uitgevoerd 2011)
Copyright Dames THe, Publicarea en Tineke van den Klinkenberg
Bezoek afgelegd april 2014
Beste dames The, hartelijk dank voor jullie mooie beoordeling. Wij zijn verheugd over jullie ‘feel good gevoel’ en onze medewerkers beschouwen dat als een stimulans voor hun werk. Maar natuurlijk kan het altijd beter. Jullie tips neem we dan ook zeker ter harte. Nogmaals dank. Theo Stoffels, locatiemanager Bosch en Duin.
Geachte dames The,
Vol trots heb ik uw bevindingen over Bosch en Duin gelezen. Een heel team enthousiaste medewerkers van Respect hebben de verbouwing samen met mijn architectenbureau voorbereid. Wij hebben ons best gedaan ons te verplaatsen in de situatie van de bewoners, maar ook goede keuzes te maken v.w.b. onderhoud, comfort, efficiëntie.
Heel goed om van onbevooroordeelde bezoekers te horen dat ook jullie het een geslaagd project vinden.
met vriendelijke groet Anna Zinkweg