Verpleeghuis Het Gasthuis

Verpleeghuis Het Gasthuis
4

Verpleeghuis Het Gasthuis
Banneweg 61
4204 AA Gorinchem
Tel: 0183-645700
Email: zorglijn@rivas.nl
Website: Het Gasthuis

Klik op de afbeelding voor de zorgvisite in PDF.

P1020382

GastvrijheidsTOP
Graag bewegwijzering ook naar Het Gasthuis
Meteen Wifi toegang voor gasten
Appeltjes en peertjes bij de ontvangstbalie
Medewerker neemt altijd bewoner mee als hij/zij buiten de woning moet zijn
Hoffelijkheid en plezierig werken spat er van af
Met zijn tienen en een thuisgevoel
Schuifdeur naar de tuin geblokkeerd
Je werkt waar een ander woont
Er is meer aan buitenruimte dan echt benut wordt
Website als voorbeeld voor andere zorgorganisaties
Directie en geen bestuurders

Verpleeghuis Het Gasthuis maakt deel uit van de Rivas zorggroep. De Rivas zorggroep biedt een grote range aan zorgaanbod: van ziekenhuis tot  woonzorg en verpleeghuiszorg, en van   thuiszorg en particuliere zorg tot jeugdgezondheids- en kraamzorg.

Plezierig toeven in Het Gasthuis

GastvrijheidsTOP
Een zorgvisite aan een verpleeg- of verzorgingshuis verbonden aan Rivas, staat al langer op ons lijstje. Onze verwachtingen zijn hoog gespannen, omdat Rivas hoog scoort bij Gastvrijheidszorg met sterren. Maar liefst 16 van de 18 Rivaslocaties krijgen 4 sterren, waarmee Rivas behoort tot de absolute top van gastvrijheidszorg in Nederland. Wat is het geheim van de Rivas smid dat zij als zorgconcern zo goed scoren? We gaan het proefondervindelijk bij Het Gasthuis ervaren.

Het Gasthuis biedt plaats aan 160 bewoners die in kleine woongroepen wonen. Het Gasthuis levert diverse soorten zorg: voor mensen met dementie en/of een lichamelijke beperking, voor bewoners met korsakov, voor mensen die ademhalingsondersteuning nodig hebben of revalidatie, gerontopsychiatrie of palliatieve zorg.

Graag bewegwijzering ook naar Het Gasthuis
Het Gasthuis ligt naast het Beatrixziekenhuis in Gorinchem. Op straat verwijzen legio borden, ook al op de aanrij routes naar het Beatrixziekenhuis. We treffen echter geen enkel bord richting Het Gasthuis. Dat is meteen een TIP waard. Maak vanaf de straat en op de aanrij routes duidelijk hoe je bij Het Gasthuis komt. Dat is meteen ook een profilering. Het Beatrixziekenhuis wordt grondig verbouwd, waardoor de openbare ruimte niet optima forma is. Het Gasthuis is wel goed bereikbaar. In het entreegebied staan prettige lantaarns en bankjes, waarvan het houtwerk groen is uitgeslagen, maar die desalniettemin gebruikt worden.

P1020379
Meteen Wifi toegang voor gasten
De I-phone test die we buiten voor de ingang doen werkt. We kunnen meteen inloggen op de gasten-wifi die wordt aangeboden. Het voorportaal naar de balie is ruim en van wachtgemakken voorzien. De duo fiets staat er verleidelijk geparkeerd. Maar hoe weet je dat die bedoeld is om er met een bewoner mee te gaan fietsen? Wat ons betreft kan er een bord bij: ‘Bewegen en buitenlucht is gezond. Gebruik die fiets samen met een bewoner!’ TIP
Ons oog wordt getrokken naar een apparaat, dat we niet kennen. Het blijkt een paraplu inpakker te zijn, waarmee je natte en daarmee onveilige gangen voorkomt! Een prachtige gadget.

IMG_2940
Appeltjes en peertjes bij de ontvangstbalie
De -ook voor rolstoelafhankelijke bewoners en hun gasten- prettige balie is een levendig middelpunt. De gastvrouwen hebben een badge op. We kunnen ons voorstellen dat er ook een welkom bordje op de balie staat met een foto en de naam van de gastvrouw. TIP We hebben dat bij eerdere zorgvisites gezien, zoals De Beukenhof in Loosdrecht die een heus omklapsysteempje ervoor had. En het vergemakkelijkt de communicatie.

Bij de balie treffen we een groot beeldscherm met info en een  kabelkrant. Het valt ons op dat er gewezen wordt op de mogelijkheid ook particuliere zorg in te kopen. Dat komt ondernemend over. Op een andere muur in de ontvangstruimte hangen de vele kwaliteits- en veiligheids- certificaten en keurmerken waaronder die van het Planetree label. Met dat laatste label wordt aangegeven dat in Het Gasthuis zorg wordt verleend op basis van de visie van belevingsgerichte zorg. Het creëert absoluut vertrouwen. Ook hier weer lekker zitjes en een mandje met appeltjes en peertjes voor de grijp.

Medewerker neemt altijd bewoner mee als hij/zij buiten de woning moet zijn
Bij de balie horen we van een medewerker dat het standaard beleid is dat een medewerker altijd een bewoner meeneemt als hij/zij buiten de woongroep moet zijn. De bewoner heeft dan meteen ook een loopje, beweging en ontmoeting. Een TIP die elke zorgorganisatie zelf zonder dat het een cent kost, zo kan overnemen. De medewerker wil ons ook wel even meenemen naar de woongroep, als de teammanager daarmee instemt.

We lopen met haar -en de bewoner aan haar arm- door een enorm brede gang, die er keurig uit ziet. Aan de wanden is een tentoonstelling te bezichtigen. Wij vinden de gang wel erg laag en bovendien van een systeemplafond voorzien, waardoor het de sfeer mist van de ontvangstruimte. Misschien is de functionele inrichting het gevolg van het feit dat het ziekenhuispersoneel deze gang (tijdelijk) gebruikt vanwege de revisie van het Beatrixziekenhuis. Als die klus geklaard is, hopen we dat er voor deze centrale verbindende gang een bij de visie van Het Gasthuis passende inrichting wordt gerealiseerd, met bijbehorende verbeteringen in de bewegwijzering. Als één van ons hoognodig naar het toilet moet, belandt zij toevallig op een toilet van een gesloten afdeling, omdat het bord toiletten niet genoeg opviel. Dat toiletbezoek valt trouwens wel in goede aarde. Een klein bloemetje siert de wastafel.

Hoffelijkheid en plezierig werken spat er van af
Onze weg vervolgend komen we bij een kleinschalige woongroep voor mensen met dementie. Waarde 2 ‘Hoffelijkheid’ van de Rivas groep ervaren we zelf direct! De al decennia in Het Gasthuis werkzame medewerkster leidt ons net zo enthousiast rond, alsof ze gisteren pas begonnen is. Rivas waarde 4 ‘Plezierig werken’ laat zich  zondermeer in de praktijk zien.
En terecht, want aan  huiselijkheid en belevingsgerichte inrichting is volop aandacht gegeven. In een semi open ruimte aan de gang is een heus klein bioscoopje met ongeveer 6 zitplaatsen nagebouwd met een mooi groot tv-scherm TIP, op andere schermen in de gang prachtige beelden van vogels en hun vogelengeluiden TIP. En weer elders een prachtig ingerichte babypoppen ruimte voor mensen met dementie, maar ook voor kleinkinderen stellen wij ons zo voor. TIP De medewerkers hebben zelf met eigen geborduurde merk- en geboortelappen aan deze inrichting bijgedragen.

Met zijn tienen en een thuisgevoel
Elke woongroep bestaat uit tien bewoners. In de ogen van sommigen is dat een fors aantal, en zit men liever op tussen de 6 en 8 bewoners. Hier in Het Gasthuis lijkt 10 goed te werken.

P1020390
De woonkamer die we te zien krijgen, oogt heel warm en gezellig met heerlijke banken, eettafel, mooie lampen en open keuken. Gewoon, net als thuis. De bewoners zitten in zich zelf, gemoedelijk in een kring op de banken bij elkaar. Een mevrouw schilt de aardappelen voor de maaltijd die elke dag zelf bereid en gekookt wordt. In de gang veel rollators. We zien maar één bewoner in een rolstoel. Opmerkelijk en -zonder dat we er nu nader onderzoek naar hebben gedaan- valt het ons vaker op dat daar waar belevingsgericht zorg, huiselijkheid en de gewone dagelijkse dingen met elkaar doen werkelijk de ziel van de zorgorganisatie vormen, we veel minder rolstoelers of in bed liggers zien!
We worden ook aangenaam getroffen door de hoogte van de plafonds. Lekker hoog. Dit gecombineerd met de speels vierkanten ruimte van de eigen slaap/woonkamers maakt dat de inrichting ervan tot ‘een eigen stekkie’ eenvoudig kan.

Schuifdeur naar de tuin geblokkeerd
Wel valt ons op dat het grote schuifraam, die de woonkamer met de ruime, beschermde tuin verbindt, geblokkeerd werd door een ervoor gezette bank. We geloven oprecht dat er heel veel gebruik gemaakt wordt van de buitenruimte –ook bij mooi weer voor de maaltijden-  maar toch. Nu moet je om buiten te komen omlopen via een gang met deur naar buiten, die bovendien alleen opengemaakt kan worden via een bijna aan het plafond grenzend slot.

IMG_2945
We weten dat Rivas ‘veiligheid’ als nummer 1 van haar vijf waarden heeft benoemd, maar wij denken dat hier een kans ligt om de bewoners zelfstandig deze beschermde buitenruimte meer te laten benutten en toch goed toezicht te hebben. We verwijzen hier nog maar eens naar Hogewey en Jonkerszorg die op onze website staan.

Je werkt waar een ander woont
Onze maag knort. Tijd voor het restaurant. Het is  er erg druk. Waarschijnlijk ook doordat er vandaag een introductie is voor nieuwe medewerkers, maar ook denken we door het gebruik van de ziekenhuismedewerkers. De menukaart is kantineachtig, maar wel rijk gevarieerd. Het  restaurant is enorm en multifunctioneel te gebruiken. Er zijn veel deuren naar de stenige binnentuin, waar we een curieus uitkijkpunt in ontdekken. Is het kunst? Het hekwerk van de buitenruimte kan ons bekoren.

P1020387
Dat geldt ook voor de bordjes op de beste plekken bij het raam met aan de ene kant: deze tafel is gereserveerd voor bewoners van Het Gasthuis en hun gasten. TIP
IMG_2936
En aan de andere kant een hartelijk welkom.
IMG_2935
Er is een vitrine met heerlijk gebak van de banketbakker, maar wat ons betreft mag er qua restaurant/grand café een tandje bij in de etalering en uitstraling (Uitstraling is immers waarde 3 van de Rivas groep). Het overzicht aan alle activiteiten en diensten dat we in de gang naar het restaurant aantreffen is overzichtelijk en helder.

IMG_2938
Er is meer aan buitenruimte dan echt benut wordt
Tot slot doen we ons traditionele buitenrondje. Nou ja rondje, ronde. Het is een hele wandeling om de gebouwen heen. Wat ons daar bij opvalt is dat de beschermde tuinen allemaal prima zijn, ook met oog voor detail zoals vogelhuisjes en voederplaatsjes, een heuse tuinkast, maar dat het jammer is dat niet alle buitenruimte is benut.

IMG_2941
We zien nu heel veel ruimte waarvan we denken, had het erbij getrokken, zet er wat bewegingsapparaten in, of maak een volleybal of trapveldje voor kleinkinderen die op bezoek komen. Of zet er een paar schapen in of een kippenren. Je kunt de afgesloten hekjes ernaar toe zo maken dat bewoners zonder begeleiding een beperktere actieradius hebben, als je veiligheidsbeleid dat vergt (alhoewel wij elders ruimhartigere voorbeelden hebben gezien).

IMG_2944
Ook biedt het veel meer kans om bv zelf groente te verbouwen en wat met aarde en planten te wroeten. Nu is er een deel waar dat wel kan, maar dat is gek genoeg weer openbaar. En wij kregen er geen hoogte van hoe bewoners daar nu weer hun steentje aan bij zouden kunnen dragen.

IMG_2950
Ook missen wij duidingen van lekkere buitenroutes en wat daar te doen is. Naar de kinderboerderij vlak in de buurt, het fijne park dichtbij bv of het winkelcentrum.

Website als voorbeeld voor andere zorgorganisaties
We werpen nog een blik op de website van Rivas. Daar kan menig zorgaanbieder een voorbeeld aan nemen. We zijn gecharmeerd van de Rivas webwinkels, inclusief betaalmodules (waaronder ideal) voor de maaltijdservice respectievelijk voor leef- en gezondheidsproducten. Nog los van de 10 % korting die je als Rivas pashouder ontvangt zou je subiet de smakelijk afgebeelde maaltijden (naar rund, varken, kip, vis, vegetarisch, voor- en nagerechten en salades gesorteerd) afnemen. Aan de week van de smaak doet Rivas ook mee. Kom maar op met die gratis porseleinen schaal en koelkast thermometer die je krijgt als je Rivas klant wordt en we bestellen er meteen een paar handige eethulpmiddelen bij!
Onder de contactgegevens treffen we een link naar de wachttijd gegevens per Rivas locatie. Voor Het Gasthuis bedraagt die 55 dagen, zo lezen we. Wel mag er wat meer op de website komen waarin je de naasten behulpzaam bent om hun natuurlijke rol richting hun dierbare op zich te nemen, en op hun vragen en hun zorgen in te gaan. Dat is  ook een vorm van preventie!

Directie en geen bestuurders
We zien op de website dat de Rivas groep een directie heeft. Opmerkelijk voor zo een groot en omvattend zorgconcern. Bijna ouderwets. Is dat het geheim van de smid? Zou een directie zich toch meer met de wijze van uitvoering bemoeien, zoals een architect ook de meerdere rollen van visionair, ontwikkelaar, uitvoerder en controleur in zich herbergt?

Kortom, Het Gasthuis is weliswaar een groot verpleeghuis met zijn 160 bewoners, maar weet dat aantal prima te hanteren in een kleinschalig woon- en (be)leef concept, dat naar onze korte ervaring ook geïncorporeerd is in het hart en het hoofd van de medewerkers. De uitwerking ervan binnenshuis is prima met her en der een makkelijk door te voeren verbeterpuntje. Evenwel het geheel kan nog meer worden dan de som der ‘binnen’-delen als de visie wordt doorgetrokken op de volop beschikbare buitenruimte om het gebouw, het belang van zicht- en loop/bewegingslijnen en te bewandelen routes. Rivas waarde 5 Doelmatigheid is ermee gebaat, zo weten wij uit ervaring.
Vier THe kopjes is Het Gasthuis meer dan waard. En wie weet bij een volgende visite wel vier en half, want met een paar zetjes heeft Het Gatshuis die zo verdiend..

Zorgkaart Nederland: 7,7; 89 waarderingen. Laatste waardering 25 juni 2013

NB Op locatie Het Gasthuis zelf een poster bij het restaurant die actief oproept te waarderen TIP

Gastvrijheidszorg met sterren: vier sterren

Copyright Dames THe/Publicarea

September 2013

Geef een reactie