Friso

Friso
4

Friso is fris en vriendelijk. Het zijn de kleine dingen die het hem doen

Woon- en zorgcentrum Friso
Rustweg 1
7608 RM Almelo
Tel: 0546-4820000
Email: info@zorginalmelo.nl
www.zorginalmelo.nl
Bekijk hier de virtuele rondleiding op de website van Woonzorgcentrum Friso.

Klik op de afbeelding voor de zorgvisite in pdf.

  • De roze loper
  • Schuine, open gangen met zicht op binnen-atrium als alternatief voor de klassieke, benauwde gangen
  • Personal touch en uitgekiende appartementen, maar geen balkon
  • Er kan zomaar een verzorgende voor je staan
  • Veel aandacht voor actieve binnen-inrichting
  • Het grand café heeft ruime openingstijden: van ’s morgens vroeg tot in de avond
  • Wordt er door de verzorging rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren?
  • Stadsgidsen en toeristische informatie staan in het folderrek
  • Waar is het kleinschalig wonen te vinden
  • Slim ontwerp, maar buitengebied onvoldoende uitgenut
  • Maak grotere buitenruimte voor de dementerende ouderen
  • De website van Friso kan beter
  • ‘Stand alone‘ met potentie

De roze loper
Friso heeft in januari 2011 het certificaat ‘De roze loper’ gekregen. Deze informatie en de fotoreportage van de opening van de nieuwbouw in 2009 is al het ‘nieuws’ dat Friso via haar website met de buitenwereld deelt. In de auto, dwalend over Almelo’s rondweg ginnegapten we al over de uitspraak van de beroemdste Almeloer Herman Finkers: “Een stoplicht springt op rood, een ander op groen, in Almelo is altijd wat te doen.”

Flauw, want Friso is een fris woonzorgcentrum met een prettige uitstraling qua architectuur en ontvangst. Geen dominantie van parkeerruimte, terwijl die wel volop langszij en achter het huis, waar ook een tankstation staat, beschikbaar is. Handig en altijd reuring met een ‘va et viens’ van auto’s.
Direct valt het ronde grand café op.

Bij de overdekte buitenentree treffen we een mevrouw met haar rollator, die bezig is zich goed in te pakken voor een ommetje. We groeten haar en dat mondt direct in een praatje uit en een uitnodiging om vooral haar appartement te komen bezichtigen. We voelen ons in verlegenheid gebracht, want zo onthouden wij haar het ommetje. Nee hoor geen sprake van, gezellig toch?

Schuine, open gangen met zicht op binnen-atrium als alternatief voor de klassieke, benauwde gangen
Met de ruime lift gaan we naar de derde etage en vergapen ons aan de opzet van ruime schuin lopende balustrades. Aan de ene kant daarvan zijn de appartementen gelegen, aan de andere kant kijk je neer op een binnen-atrium, dat erg sfeervol is ingericht. Heerlijke leren fauteuils en banken, tijdschriften, schemerlampen etc.

We kijken onze ogen uit. Dit is werkelijk een mooi alternatief voor de gebruikelijke benauwende instituutsgangen. De gangen zelf hebben weliswaar een tegeltapijt, maar dat is van hoge kwaliteit en in frisse kleuren. Er zit geen tegel los, en ook al was elke gang in één kleur bedekt, het brak de lengte van de gang, zo die lengte al een bezwaar zou zijn!

Personal touch en uitgekiende appartementen, maar geen balkon
Naast de mooie ruime, lichthouten deuren die toegang bieden tot de appartementen, hangt een subtiel smal houten vierkant waar bewoners hun ‘personal touch’ in kunnen zetten. Ook is bij elke deur een glazen reep, een huisnummer en een naambordje.

Vol trots gooit mevrouw haar deur open. We komen in een ruim en smaakvol ingericht appartement. Verrassend is de voorhal, die direct toegang geeft tot de woonkamer en via een aparte deur ook tot de slaapkamer. De ruim voelende voorhal is op deze manier onderdeel van de woonkamer/keuken. Links in de voorhal is een mooi, houten keukenblok ingebouwd. Ook de deur van de koelkast is achter hout weggewerkt. Door deze constructie oogt de woonkamer heel ruim. Het medicijnkastje, waarin tevens plaats is voor het zorgdossier is van hetzelfde hout gesneden. Zo hebben medicijnen en zorgdossier hun natuurlijke plek in de voorruimte. Voor haar bankstel, salontafel en kleine eettafel heeft mevrouw genoeg ruimte. De deur naar haar slaapkamer is breed en staat schuin aan het eind van de voorhal. Mevrouw heeft er naast haar eenpersoonsbed (wat makkelijk ook een ruimer bed had kunnen zijn), een makkelijke stoel staan met een bijzet tafeltje. Ze heeft een fraaie kastenwand in de slaapkamer laten zetten. Door de manier waarop ze deze kamer heeft ingericht heeft ze er als het ware een tweede huiskamer bij. Ze zit er graag en geniet er van de opkomende en ondergaande zon. En van het zicht op een schoolplein. Een balkonnetje zou aardig geweest zijn, dan is er toch meer contact mogelijk.

Er kan zomaar een verzorgende voor je staan
Het raam in de slaapkamer kan iets open, maar moet vanwege de airco, ’s morgens na tienen dicht. Dat vindt mevrouw vervelend. De klimaatbeheersing is blijkbaar voor haar niet je van het. In de slaapkamer zit de deur naar de badkamer. Mevrouw heeft er een kast ingezet, om bij het douchen wat beschut te zijn als een de medewerkers plotseling binnen staat. Dat dat kan gebeuren bevreemdt ons. Ze kan zich, ondanks dat ze slecht ter been is, zelfstandig douchen en aankleden.
Mevrouw houdt van haar zelfstandigheid en is niet zo van het groepsgebeuren. Ze eet op haar eigen appartement en warmt haar maaltijd op, op haar eigen tijd. Als we haar vragen hoe het haar smaakt, antwoordt ze wijselijk. ‘Niet klagen’.
Zoals alles in Friso is het ook in het appartement erg schoon en ruikt het er fris.

Veel aandacht voor actieve binnen-inrichting
We lopen verder door Friso en blijven aangenaam verrast door de attente inrichting, met oog voor detail. In elk nisje of raamkozijn een mooi beeld of bloemetje of foto. In een tweede atrium staat een gezellige open haard met comfortabele fauteuiltjes en een biljart. Op de wand wordt de televisie geprojecteerd.

Her en der staan piano’s, we zien een tafelvoetbalspel etc. Het is een ontdekkingsreis om je vertier te zoeken. We kunnen ons voorstellen dat voor kinderen en kleinkinderen een bezoek aan Friso zo zijn leuke kanten heeft. Hopelijk weten de buurtbewoners dat dit alles er is en dat je niet naar een café hoeft om op een meer dan groot scherm de voetbalwedstrijden of het schaatsen te gaan zien. Wij zouden als Friso daar volop reclame voor maken!
Voor de lift op elke verdieping treffen we een whiteboard, waarop staat wie er ochtend-, middag- of avonddienst heeft en allerlei andere mededelingen en activiteiten. Het is een handige plek; je oog valt er direct op. De publieke toiletten zijn kraakhelder en stijlvol; een subtiel zwarte band tegel breekt het monotone wit. Er hangt een aftekenlijst om te controleren wanneer het toilet voor het laatst is schoongemaakt.

Het grand café heeft ruime openingstijden: van ’s morgens vroeg tot in de avond
Het grand café heeft stijl, is van een goede afmeting en creëert door de ronde vormen intimiteit. De hoge ramen, waar vitrage voor hangt, zijn prettig; er zijn openslaande deuren naar een terras buiten. Annex het grand café is een verjaardagskamer, met keukentje, flatscreen tv en pc, inclusief WIFI…Handig gesitueerd en goed van faciliteiten voorzien.

De bar in het grand café is stoer, met mooi opengewerkte houten kasten en lambrisering tot aan het plafond. Er staan comfortabele stoelen in rood en zwart. Gewaagd.
De spijs- en drankkaart staat op tafel, net als een klein, vers herfstboeketje. We begrijpen dat het warme eten van buiten komt en tussen de middag in twee shifts in het grand Café wordt geserveerd. Daarnaast is er een ruime snack kaart. Dat tezamen met de ruime openingstijden van 8 uur ’s morgens tot en met half negen ’s avonds levert Friso pluspunten ten opzichte van de minpunten voor het ontkoppeld koken, waar wij een broertje dood aan hebben. Alhoewel, als de kwaliteit van de koffie representatief is voor het eten dan mag er wel een kwaliteitsslag overheen!

Wordt er door de verzorging rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren?
Er zitten vijf dames aan een tafel naast ons. We horen het gesprek dat over koetjes en kalfjes gaat half aan, maar spitsen de oren als we opvangen: “Ik vind het niet prettig dat ik zo vroeg wordt wakker gemaakt om onder de douche te moeten, want dan duren de ochtenden zo lang” en “Ik word ’s avonds laat wakker geklopt of alles goed met me is, en of ik nog wat nodig heb”.

Stadsgidsen en toeristische informatie staan in het folderrek
We neuzen nog wat verder rond. Het winkeltje dat aan de receptie-tijden is gekoppeld is net dicht. We zijn content deze combinatie te zien. Bij de receptie treffen we een ruim assortiment aan folders. Leuk dat er de Almelose stadsgidsen en toeristische informatie tussen staan, alsook de simpele, maar aansprekende kleurenprintjes van de maandelijkse nieuwsberichten die uitgegeven worden. Ze staan vol met activiteiten en leuke dingen, die het huis biedt.

Waar is het kleinschalig wonen te vinden
Als we weer buiten staan -om Friso nog even in zijn omgeving te proeven- puzzelt het ons dat we geen woonafdelingen of woonroepen voor dementerende ouderen hebben gezien. Ondanks de snijdende wind in de namiddag zetten we ons aan een tocht rondom het huis. We lopen tegen een sport- en spelplek speciaal voor ouderen aan in het plantsoen aan de achterkant van het gebouw. We zien ook wat kleine afgescheiden tuinen. Het kan niet anders dan dat hier kleinschalig wonen voor dementerende ouderen is gesitueerd.

Slim ontwerp, maar buitengebied onvoldoende uitgenut
Als we goed kijken zien we dat het dat het kleinschalig wonen op de begane grond gesitueerd kon worden, omdat de architect het binnen-atrium -waar we eerder vanaf de balustrade op neer keken- naar de eerste etage heeft getild (inclusief een groot dakterras). Slim en prijzenswaardig. Van een tweetal rokers die onder de luifel van de fietsenstalling staan, horen we dat er inderdaad vier keer zes woningen zijn voor dementerende ouderen. Daar wordt zelf gekookt. Er is een woning voor somatische bewoners, ook voor zes personen. Het eten daarvan komt weer vanuit de buiten keuken en wordt opgewarmd. Het dunkt ons dat dit laatste anders kan.

Maak grotere buitenruimte voor de dementerende ouderen
Juist omdat Friso de woonruimte voor dementerenden op de begane grond heeft geplaatst, is het jammer te zien dat de buitenruimte bij deze woningen klein is gehouden. Dat is onnodig, omdat het plantsoen aan de achterzijde volop ruimte biedt om deze bewoners meer bewegingsvrijheid te geven. Over hoe dat kan worden gerealiseerd hebben we voorbeelden te over gepresenteerd bij onze zorgvisite-recensies.
We gaan weer naar binnen om het groepswonen alsnog te kunnen bezoeken. We snappen ineens hoe het gebouw in elkaar steekt en waar je wat aantreft. In die zin zou een plattegrond bij de ingang goede diensten kunnen bewijzen. Deze TIP geven we vrijwel altijd en deze week hebben we het nog benadrukt in onze blog op Zorgkaartnederland.nl: maak zichtbaar wat je in huis hebt en hoe je huis in elkaar steekt.
Het groepswonen ziet er gezellig uit. We begrijpen van een medewerker dat de bewoners per twee kamers een bad en toiletruimte moeten delen: de klassieke richtingenstrijd van wel of niet eigen sanitair.

Leasehond
Op een van de buitendeuren hangt een keurig bericht met daarop wie er wonen, inclusief de “leasehond” van een medewerker. Vreemd genoeg zien we bij de andere woongroepen geen enkele duiding wie er woont, nog daargelaten of er weer een hond bij is. Zo zie je maar weer hoe afhankelijk zaken zijn van eigen initiatief van de medewerkers.

De website van Friso kan beter
De website van Friso kan veel helderder en beter. Je moet een Sherlock Holmes instelling à la Dames THe hebben om de brochure met de 23 verenigingen die Friso heeft om je de week rond te vermaken, te vinden. Of neem de folder over de prachtige Doe-en beweegtuin, ook weggestopt.
Na wederom enig zoeken vind je de resultaten van een onafhankelijk onderzoek naar de bewonerstevredenheid. Het is in 2010 binnen Friso uitgevoerd door NPCF, LOC en Zorgbelang Nederland. Opmerkelijk, dat dit onderzoek niet veel meer voor het voetlicht wordt gebracht bv. onder de categorie nieuws. Nu weten we best dat je wel een 10% korrel zout bij de scores moet doen, maar 92 % tevredenheid en 97% aanbeveling van Friso bij familie en vrienden levert toch een dikke acht op. Een ander mooi ding op de website is de virtuele rondgang waardoor je een goed beeld krijgt van de ligging, het gebouw en het interieur. Alhoewel, het geshowde appartement was niet zo mooi ingericht als dat wat wij met eigen ogen zagen!

‘Stand alone‘ met potentie
Het woonzorgcentrum Friso is via overdekte gangen verbonden met een tweetal service woongedeelten. Daarmee heeft het een schaal, die nodig is om zich als ‘stand alone’ huis te kunnen handhaven.
Wij adviseren Friso een plattegrond bij de ingang te plaatsen en veel meer te etaleren welke fraaie zaken Friso in huis heeft om zeker jonge bezoekers meer en langer aan zich te binden. De tuinen voor de dementerende bewoners moeten rap ruimer gemaakt worden. Het is jammer dat er geen balkons bij de appartementen gebouwd zijn. Generaties ouderen moeten het nu zonder prive buitenruimte doen. De website kan uitdagender. Zet de virtuele rondleiding in de schijnwerper. En tot slot, de liefde gaat door de maag: bezie toch zelf (weer) te koken. We zagen de keuken er klaar voor staan.

Friso is een ‘stand alone’ woonzorgcentrum, waaraan verbonden tevens seniorenwoningen. De aantallen zijn niet via de website te achterhalen. Daarnaast zijn er 24 plaatsen kleinschalig wonen voor dementerende ouderen en 6 plaatsen voor somatische bewoners. Friso richt vooral op de Almelose wijken De Schelfhorst, Sluiterveld en Markgraven.

Klik hier voor de link naar Friso op Zorgkaartnederland.nl (waardering 7.9; 57 waarderingen, laatste geplaatst op 17 juli 2011).

Dames THe/Publicarea © december 2011

Geef een reactie